Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

En man från Hultsfreds kommun får avslag för sina ersättningskrav av Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Pixabay/Genrebild

Bilköparens ersättningskrav avslås – klagade när garantin löpt ut

En man från en mindre ort i Hultsfreds kommun upptäckte fel på sin nyköpta bil. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avslår anmälarens ersättningskrav för reparationskostnader då man anser att det har uppkommit i samband med användning. 

Annons:

Kommuninvånaren köpte för drygt ett år sedan en fyra år gammal bil från ett bilföretag i Norrköping och det saknades möjlighet till provkörning, enligt köparen. Samma dag upptäckte han att bilen hade fel på bromsarna som gjorde att det uppstod skador på ett däck på vänster sida. 

Han lämnade in bilen på verkstad för reparation och fick betala drygt 8 000 kronor ur egen ficka. Han upprättade därefter en kontakt med företaget och hävdade bestämt att de skulle ta kostnaden för reparationen. 

Klagade när garantin löpt ut

Företaget anser i sin tur att de inte bär ansvaret och motsätter sig ersättningskravet. Företaget skriver att det saknades fel på bilen vid leveranstillfället och att kunden höll med. Två veckor efter köpet, när kunden hade kört bil i cirka 60 mil, klagade han över att däcken började bli slitna. Trots att alla däck hade godkänt mönsterdjup vid leveransen ersatte de kunden med två nya däck. 

I augusti, när bilen hade gått 500 mil, kom nästa samtal. Kunden klagade över att bromsskivorna var tvungna att bytas och då hade garantin löpt ut. Företaget hade inte heller tänkt att lösa problemet eftersom det rör sig om normal förslitning och noterades inte vid leveransen. 

ARN avslår ersättningskravet

Bilköparen har anmält företaget genom att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De har tittat närmare på ärendet och avslår bilköparens ersättningskrav på 8 000 kronor. De anser att de felaktiga bromsarna inte fanns när han tog emot bilen och med tanke på att köparen inte reklamerade bilen förrän tre månader efter leveransen så har det uppkommit i samband med användning. Bilen har dessutom gått 500 mil från att den levererades till att den lämnades in på verkstad för byte av bromsskivorna. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion