Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

De lokala företagarna Patrik Axelsson, Folke Pleijert och Lennart Davidsson drabbas ekonomiskt när de tvingas ta omvägar när bron på väg 677 är avstängd. Det är oklart när bron öppnar igen och de sätta press på Trafikverket tillsammans med Anders Andersson (KD). Foto: Privat

Avstängd bro orsakar ekonomiska smällar – Trafikverket sätts under press

Bron på väg 677 vid Lilla Aby har varit avstängd i snart två månader. Lokala företagare tvingas till omvägar och drabbas hårt ekonomiskt.
– Att bron på väg 677 kan öppnas skyndsamt är av stor ekonomisk betydelse för bygden, säger Patrik Axelsson på Axelssons i Aby. 

Annons:

Träbron över Emån i Lilla Aby är dåligt skick så väg 677 mellan Lilla Sinnerstad och Rosenfors stängdes av för trafik den 1 september. 

Sedan dess har varken företagare eller allmänhet kunnat använda bron, något som har lett till att företagare och privatpersoner tvingats hitta alternativa lösningar. Brostängningen har drabbat många lokala företag som har fått både praktiska och kostsamma besvär. 

– Så här långt, under september och oktober, har 2 000 ton potatis transporterats runt via omledningsvägarna. Vi har personal som jobbar på andra sidan ån dagligen och det har kostat arbetstimmar och ökad dieselförbrukning till ett värde av drygt 350 000 kronor, säger Patrik Axelsson.

 Tvingas ut på riksvägen

Drygt 60 procent av Axelssons i Abys odlingar ligger väster om Emån och interntransporter är en stor del av verksamheten.

För att minska trafikproblemen på riksväg 33/47 byggde lantbruksföretaget en egen parallellväg från Kronogården i Stora Aby till Lilla Sinnerstadsvägen (väg 677) för att interntrafiken inte ska trafikera riksvägen. 

– När väg 677 är avstängd måste all interntrafik köra ut på riksväg 34/47 för att komma till odlingar och potatislager på andra sidan ån, vilket innebär ökade risker. Det blir ett större problem för övriga trafikanter i form av köbildningar och olycksincidenter vid korsande och svängande långsamtgående trafik, säger Patrik Axelsson. 

"Skapar en osäkerhet"

Anders Andersson (KD), oppositionsråd med ansvar för regional utveckling och kollektivtrafik i Region Kalmar län, har engagerat sig i frågan och anordnade en träff på bron tillsammans med företagarna Patrik Axelsson, Folke Pleijert och Lennart Davidsson. Under samtalet hade de en direktkontakt med Trafikverket för att trycka på om att något måste göras i närtid för att åtminstone öppna bron för viss trafik. 

KD-politikern har skickat in en skrivelse till Trafikverket i region syd och frågar sig när bron vid Lilla Aby kan öppnas igen. På Trafikverkets hemsida står det att bron ska öppna för motortrafik på fredag. 

– Även om detta kan ses som en liten fråga så är det för de berörda en avgörande faktor när det gäller transporter och företagens utveckling. Tyvärr har flera av de berörda inte kunnat få några tydliga besked om hur länge man ska tvingas använda alternativa vägar istället för att köra över bron på väg 677. Detta skapar en osäkerhet för planering av arbeten och näringsverksamhet, säger Anders Andersson. 

Hoppas på snabb lösning

Patrik Axelsson hoppas att vägen och bron kan öppnas inom en snar framtid eftersom den är av stor ekonomisk betydelse för hans företag, övriga lantbruksföretag, skogsägare, boende och turister. 

– Från november till mars ska 1 500 ton potatis transporteras över ån från externa potatislager in till produktionsanläggningen i Stora Aby. Personal jobbar på andra sidan ån dagligen och sträckan ökar från 2,2 kilometer till 12 kilometer. Kostnaden är cirka 100 000 kronor, säger Axelsson och fortsätter:

– Under odlingssäsongen (april–augusti) kommer transporter via omledningsvägar och personal ge en totalkostnad på 300 000 kronor om inget händer. 

Han betonar också vikten av att bron uppgraderas till bärighetsklass 1. 

– Det är viktigt för landsbygdsföretagens konkurrenskraft. lnom jord och skogsbruk driver strukturrationaliseringen, att fordon blir större och större och för att utföra arbeten och transporter effektivare, säger Axelsson. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

2 st (980x300),
Gå tillbaka till mobilversion