Mikael Sandström vill se färre reor i modebutikerna.
Känns det som att klädesbutikerna alltid har rea? Nu kan det bli ändring på det. Organisationen Svensk Handel Stil har antagit en rekommendation om max fyra reor per år. – Jag har drivit det i många år, men det var först nu som vi var mogna att fatta ett sådant beslut, säger ordföranden Mikael Sandström.
Mellandagsrea. Black Friday. Sommarrea. Mid season sale. Kärt barn har många namn och dyker upp i många skepnader.
Svensk Handel Stil anser att det gått inflationen i reorna – och rekommenderar nu sina butiker att begränsa sig till max fyra per år. Ordföranden Mikael Sandström är en av arkitekterna till förändringen.
– Det här har jag drivit i många år. Första gången jag skrev om det var 2007 eller 2008, men nu var vi mogna att fatta ett sådant beslut. Det vi pratar om är begreppet rea. Om man använder ordet ”rea” eller ”sale” på minsta lilla prisnedsättning så förlorar ordet sin värdemarkör. Därför rekommenderar vi två reor per år: på slutet av vintern och slutet av sommaren. Sedan kan man ha två kortare mellansäsongsreor också, men de ska vara en kortare tid.
”Få respekt för ordet”
Sandström tror att rekommendationen kommer att efterlevas.
– Man får förstås göra som man vill, men jag tror att det kommer efterlevas i väldigt stor utsträckning. Jag tycker inte att företag som ständigt använder rea-begreppet är seriösa och de har förmodligen ekonomiska problem i botten. Vi vill ha bort att det ligger några ledsna handskar året runt där det står rea hela tiden. Är priset ständigt nedsatt så är det inte rea, men det är många företag som bryter mot det här.
Sandström vill ha tillbaka den traditionella definitionen av ordet rea.
– Om varje prisnedsättning kallas för rea så försvinner betydelsen av ordet rea. En rea är en prisnedsättning utöver det vanliga. Har man lägre pris på oxfilé en dag är det inte rea, utan då är det extrapris. Det är samma sak med byxor. Vi har inte tagit ställning till kampanjer, men man ska bara använda ordet rea max fyra gånger per år. Konsumenterna ska veta när det är rea och få någon form av respekt för ordet rea. Det handlar om trovärdighet och det ska förhoppningsvis göra att vi tjänar mer pengar, för det behöver branschen.