Annons:

Här är Ica-handlarnas nya satsning – ”Stor investering”

Dennis Dahlin och Frida Hamrin fortsätter att investeras i Ica Supermarket. I morgon är det premiär för onlinehandel med hemkörning. Foto: Jakob Karlsson

Här är Ica-handlarnas nya satsning – ”Stor investering”

Sedan Frida Hamrin och Dennis Dahlin tog över Ica Supermarket för tre år sedan har de satsat stenhårt på butiken. Nu tar de nästa steg och börjar med onlinehandel, både med avhämtning i butik och hemkörning.
– Det har fallit ganska naturligt i och med pandemin, vi kände att det var dags, berättar Frida Hamrin.

Annons:

Ica-paret har gjort om butiken från grunden och bland annat satsat mycket på att byta ut alla kylar och frysar. Från och med måndag öppnar man sin onlinehandel för alla och blir först i kommunen med att erbjuda hemleveranser till samtliga hushåll. 

– Vi kommer leverera till alla hushåll i Vimmerby kommun. Det är mest Vimmerbybor som är våra kunder, men vi har en del långväga också. När vi gör någonting går vi all in och då ska vi verkligen satsa på det. Marknaden här har inte varit mogen för det, men coronapandemin har skyndat på det. Det finns en potential, berättar Dennis Dahlin.

"Alltid haft det som mål"

Satsningen kostar cirka en miljon kronor.

– Det är en stor investering och det behövs volym för att få lönsamhet i det. Om fem år bör onlinehandeln vara 10-15 procent av omsättningen.

Ända sedan paret tog över butiken har man tittat på en webbutik.

– Vi har alltid haft det som mål att komma dit, men inte känt oss redo. Nu hade vi inget val mer eller mindre och vi känner oss mogna och upplever en stor efterfrågan, säger Frida Hamrin. 

"Fingret upp i vädret"

I våras gjorde Supermarket en expresslösning för att nå personer i riskgrupp.

– Vi kände att vi skulle göra vårt för att de inte skulle drabbas av pandemin och kunna få sin mat hemkörd. Människor har varit väldigt tacksamma och det har fyllt syftet.

Kapacitet kommer ligga på cirka 130 hemkörningar i veckan och ungefär lika många avhämtningar i butik. Dennis Dahlin tycker det är svårt att spekulera i vilken efterfrågan som finns: 

– Det är väldigt svårt att sätta en prognos, utan det är verkligen fingret upp i vädret och så får vi se hur det går. Vi vänder oss också mot företag och ser en stor potential där.

Gör om i butiken också

Att spara tid är förstås den stora fördelen med att handla på nätet.

– Jag har svårt att se någon nackdel, men sedan vill vi värna om den fysiska butiken också. Vi vill att den alltid ska vara en upplevelse och en trevlig mötesplats. När vi tog över ville vi först få ordning på butiken och ha en hög nivå.

Utöver webbhandeln kommer även kassaområdet bytas ut i butiken under hösten. Det blir nya kassalinjer och en snabbkassa.

– Vi har många lunch- och frukostkunder och vill göra det smidigare för dem. Vi tittar också på att förstora butiksytan och sitter och ritar på det just nu, säger Frida Hamrin. 

Tittar ni på att bygga ut butiken?

– Vi är ganska tillfreds med den yta vi har än så länge. Vi har lite kvar att växa i på den yta vi har i dag, men tiden får visa vad det finns för behov. Det måste vara en målsättning att nå dit, berättar Dennis. 

Trodde ni på den här utvecklingen när ni tog över?

– Vi återinvesterar väldigt mycket och det här är vår stora passion. Vi har satt en målsättning och trott på idén hela tiden. Samtidigt har personalen tagit stora kliv hela tiden och är i allra högsta grad delaktiga i det här. Det finns ett driv och engagemang och en vilja att utvecklas.  

Frida Hamrin: 

– Jag tycker att våra satsningar uppskattas av kunderna och då blir man taggad på att göra ännu mer. Vi trodde definitivt på utveckling, men kanske inte att responsen skulle komma så snabbt.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt