Att trafikera Västervik-Visby blev ingen succé för Gotlandsbåten. Får inte rederiet 30 miljoner kronor av näringslivet blev den första säsongen också den sista. – Vi står vid ett vägskäl, säger vd:n Ralph Axelsson till helagotland.se.
Trots att Gotlandsbåten sålde 160 000 biljetter och att det totala resandet över havet till och från Gotland ökade med elva procent går rederiet med storförlust, skriver helagotland.se.
Nu vill bolagets vd, Ralph Axelsson, att näringslivet ska bidra med pengar. Anledningen är att han anser att de har gynnats av Gotlandsbåtens etablering.
– Det här är en naturlig förlängning på allting, säger vd Ralph Axelsson till tidningen.
Diskussioner har inletts med Tillväxt Gotland, Svenskt Näringsliv och Företagarna.
– Ingen har riktigt förstått vad vi har gjort när det gäller trafiksituationen. Det här året har varit en enorm succé, här ser man vikten av konkurrens, säger Ralph Axelson.
"Vill ha med dem"
Från Gotlandsbåtens sida hoppas man få in 30 miljoner kronor från det lokala näringslivet på ön eller från företag i exempelvis Västervik. Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades sista januari 2016, redovisade Gotlandsbåten ett resultat på minus tre miljoner kronor. Året innan gjorde bolaget en förlust på 22 miljoner kronor. Företaget har också genomgått två nyemissioner sedan starten för att bland annat täcka förlusten för båten M/V Västervik som aldrig hamnade i Västervik.
– Det lokala näringslivet har fått en boost av den här trafiken. Nu vill vi ha med dem som delägare, säger Ralph Axelson.
Helagotlands fråga: Vad händer om ni inte får in de här pengarna?
– Vi står inför ett vägskäl nu. Så är det. Får vi inte in de 30 miljoner kronorna, då blir det ingen trafik. Men vi utgår från att vi kommer att köra nästa år. Nu kommer vi att få svaret på om Gotland/Västervik värdesätter den utveckling som kommer av konkurrens, säger Ralph Axelson.
"Måste stå på egna ben"
Av de inom näringslivet som helagotland.se varit i kontakt med är det få som verkar direkt intresserade. Så här säger Lars Andersson, ordförande för Tillväxt Gotland:
– Gotlandsbåten måste stå på egna ben som alla företag. Om de tycker att andra ska betala för deras verksamhet så bör de fundera på om den approachen är rätt, säger Lars Andersson.
Gotlandsbåten har inte begärt några pengar från Västerviks kommun, men till Västerviks-Tidningen säger kommunalrådet Tomas Kronståhl (S) att man har ett inbokat möte senare i veckan.
– Då ska vi gå igenom sommarens trafik, ekonomin och framtiden. Det är möjligt att frågan dyker upp då, säger han.
Hur Västerviks kommun i sådana fall ställer sig till det framgår inte.