Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Längtar du till vintern?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Moderaternas Marie Nicholson öppnar för att elever i tätorten kan gå i landsbygdsskolorna. Foto: Simon Henriksson

M öppnar för att bussa elever till landsbygdsskolorna: "Måste se över det"

Under den här mandatperioden ville Moderaterna lägga ned skolor på landsbygden. Nu öppnar partiet för att bussa ut elever till kransortsskolorna.
– Finns det ett intresse, så måste vi se över det. Det står i vårt valprogram, så det är inga konstigheter, säger kommunalrådskandidaten Marie Nicholson (M).

Annons:

Beslutet att lägga ned flera skolor på landsbygden är den överlägset hetaste frågan under den mandatperiod som lider mot sitt slut. Efter en folkomröstning där den lila majoriteten led ett tungt nederlag drogs beslutet tillbaka.

Under onsdagskvällens valdebatt i Tuna berättade Moderaternas kommunalrådskandidat Marie Nicholson att man tänka sig att flytta barn från tätorten till landsbygdsskolorna – om intresse finns.

– Vi driver ett aktivt skolval, det står i vårt valprogram så det är inga konstigheter alls, säger Marie Nicholson (M) till Dagens Vimmerby efter debatten och fortsätter:

– Finns det en möjlighet att göra det, så är det ett sätt att höja kvaliteten på landsbygdsskolorna, men då måste det vara en tillräckligt stor grupp. Det kan inte vara två eller tre elever, för då blir det alldeles för dyrt. 

Utan hur många?

– Det kan jag inte säga rakt ut. Det får man räkna på vad som är möjligt med skolskjutsar. Det jag kan säga är att det inte är möjligt att gå från Gulltingen till Tuna för att ta ett exempel. Men säg att tio till 15 barn vill gå i Tuna, då ska man se över den möjligheten. Om föräldrar är beredda att sätta sina barn på en skolbuss som tar 30 till 40 minuter.

"Fullt allvarlig"

Marie Nicholson hoppas att det här ska visa om det finns ett intresse bland föräldrar och barn i tätorten.

– Vi vill driva allt som står i vårt valprogram och det aktiva skolvalet står i vårt valprogram. Vi hoppas få svart på vitt om barn vill gå i landsbygdsskolorna.

Tror du det?

– Jag vet faktiskt inte det. Man brukar säga det, men jag vill veta helt säkert.

Är inte det här bara ett försök att locka röster?

– Nej, jag är fullt allvarlig med det här. Jag vill titta på kvaliteten och jag tror att man måste öka elevunderlaget för att få bättre utbildning i landsbygdsskolorna. Jag tänker till exempel på ett ämne som engelska, där det är viktigt att ha klasskamrater att prata med. Utan ett elevunderlag kanske man måste skjutsa elever till andra skolor, så att de får öva. Har man inte kunnat öva med andra inför ett nationellt prov, då har man inte samma förutsättningar. Då måste vi kanske skjutsa dem för att säkerställa kvaliteten till skolor runt omkring. Jag tycker att det är värt att se över om det blir bättre eller om det är värt det.

Klasstorlekarna skulle minska

Marie Nicholson ser fördelar även för elever i tätorten om det skulle gå att få elever att gå i landsbygdsskolorna.

– En av fördelarna är att klasstorlekarna minskar i Vimmerby, vilket ger flera positiva effekter. Det kan i längden också göra det billigare i skolorna i tätorten, säger hon.

Centerpartiets Peter Karlsson var väldigt nöjd med beskedet från Moderaterna.

– Nu vill jag nog samarbeta med Moderaterna. Det vore en fullkomligt jättebra lösning, om vi kan få ut elever från staden till landsbygden, säger han.

Mer om den här debatten kommer senare.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

10 kommentarer

Johan Rosén 2018-08-23 08:56:23

Men Marie innebär inte detta ökade skolskjuts kostnader. Är det ökade kostnader som gäller! Vi i liberalerna säger att nu måste vi nå målet med 2 % överskott i förhållande mellan nettokostnader jämfört med skatteintäkter och bidrag. Jag ser eller hör inga förslag från er. Viker ni er från målet. Eller håller du med
Helene N (S) att målet uppnåddes i Vimmerby förra året?

Gusten 2018-08-23 09:58:00

De flesta bussarna utgår ju från Vimmerby så varför skulle det bli dyrare
Ett bra förslag att se till att allt inte blir centraliserat till vimmerby

Lars Larsson 2018-08-23 11:40:22

Ha ha, är det inte samma avstånd från Vimmerby till Tuna som tvärtom, eller...?

Explodera 2018-08-23 11:56:30

Det är en bra idé att andvända skolor som redan finns.
Politikeri storstaden Vimmerby behöver lära sig att andvända lokaltrafik ut till glesbyggden.
Tänk så stort Vimmerby skulle bli om vi andvände hela kommunen.
I dom riktigt stora städerna är 30 minuter som 3 timmar i Vimmerby.
Vi behöver se oss omkring och lära oss att hela Vimmerby kommun har en väldigt stor yta och som inte tas till vara.
Istället för att implodera lilla vimmerb stad.


Gösta 2018-08-23 13:51:44

Jamen eleverna som går i ytterskolorna har ju viss undervisning i stan. Det innebär att de som väljer att skjutsas till Gullringen måste åka ut dit för närvarokontroll, sedan vissa dagar med buss tillbaka till stan för att ha franska t.ex. sedan tillbaka igen till Gullringen för att fortsätta ha undervisning, och slutligen ta bussen hem till stan. Kan någon anse att det är en rimlig hantering av ett barn? Tänk med huvudet moderater!

Daniel 2018-08-23 16:01:56

Tilläggas ska att Tuna skola är en väldigt fin och välskött skola likt förmodligen även övriga kransortsskolor i Vimmerby kommun, så för de föräldrar som vill placera sina barn i "landsbygdsskolorna" tycker jag det är ett utmärkt förslag. Tyvärr har nog många vant sig vid att ha cykelavstånd till skolan, så 30 min i buss lär avskräcka , men det vore bra för hela kommunen med ökad rörlighet.

Larsa 2018-08-24 08:56:42

@Gösta: Du tror inte att det är möjligt att planera o schemalägga de ämnen som utförs i Vimmerby på samma dag? Hemkunskap o språk tex. Närvarokontroll kan ju utföras av lärare för resp. ämne. Är väl inte heller svårt för lärare att ex.vis ta sig ut till Gullringen, Tuna, Frödinge, Storbro, Södra Vi. Genom planering är logistiken nog lösbar. Som ngn skrev tidigare : Det är ju lika långt åt båda håll.


Ofta mycket svårt att få barn skjutsade till kransorter för träning och aktiviteter. Finns nog lediga träningstider för ex.vis fotboll, innebandy, etc. utanför Vimmerby i kommunens olika hallar. För de som bor utanför centralorten är det sällan ngt problem att skjutsa åt alla olika håll. De har också jobb och slutar kanske först vid 16 och att då hinna in till en träning som börjar 16 är lite svårt..... Men Vimmerbybor blir lätt bekväma och kommentarer som att "det är självvalt att bo utanför Vimmerby" förtjänar inte ens ett svar. Ska tillägga att det finns många på centralorten som inte har problem med att skjutsa så det gäller inte alla. Ha en underbar dag!

Så trött 2018-08-24 10:09:25

Lars Larsson, det är samma avstånd från Leningrad till Moskva, där din boss bor 🤐 :) haha haha

Lärar bristen är svår, men tanken är väl bra.

Gösta 2018-08-24 17:48:25

@Larsa:Språklärare kunde ha börjat åka runt till kommunens olika skolor för länge sedan, men det gör de alltså inte. Vet du varför? Jag vet inte. Hemkunskapslärare kan göra det också, men inte köken. Du kanske vill föreslå mobila hemkunskaps-salar typ inredda långtradare med spisar och diskbänkar. Men om språklärare inte är flyttbara, så är nog hemkunskapen ännu svårare. Grundskolan har också ett tillsynsansvar. Tänk på det.

Jag vänder mig mot den överförenklade framställningen som du och andra gör av kommunen när ni sätter likhetstecken mellan kommunens olika orter. Vimmerby är inte samma sak som Gullringen. Tuna är inte samma sak som Djursdala. Det finns olika värden, och landsbygden kanske är kommunens största värde. Men denna förenkling som många framför kan igen vara av godo. Snarare måste det handla om bonnfångeri. Om det kommer från en politiker så ska man dra öronen åt sig. Det är mitt tips till dig Larsa. Jag skulle aldrig köpa en begagnad bil av Marie Nicholson, det skulle jag däremot göra av Johan Rosen. Men bara om jag behöver en.

Leif Haraldsson 2018-08-26 21:21:03

Johan Rosén ! Nej Johan. Du får nog läsa på partiprogrammet lite bättre. De idéer Du framför är inte alls liberala. Allt som rör landsbygden kostar pengar. Om allt centraliseras till Vimmerby är det gratis. Lite förenklat går dina tankar i den riktningen.
Är hyran på barackerna i Vimmerby gratis? Varför kan inte kommunen utnyttja befintliga lokaler ute i kransorterna.