Annons:

Förändrad spelplan för handeln –

Modeföretagaren Mikael Sandström tror att pandemin kommer att förändra handeln för alltid. Foto: Josefine Antonsson

Förändrad spelplan för handeln – "Allting har skett snabbt"

Pandemin har drabbat delar av detaljhandeln hårt, inte minst sko- och klädhandeln.
Men hur ser framtiden för detaljhandeln ut – och kommer butiker på små orter att överleva? Vi har pratat med modeföretagaren Mikael Sandström.

Annons:

Coronapandemin har slagit hårt mot delar av detaljhandeln. Bland de värst drabbade finns kläd- och skobutikerna. 

– När vi bara sitter hemma och inte går ut på afterwork eller fester har vi ingen anledning att skaffa oss nya kläder. Läget är väldigt bekymmersamt, det ser vi bland annat på antalet konkurser. Det är inte bara småbutiker som går i konkurs, utan också stora kedjor med hundratals butiker, säger Mikael Sandström.
Vissa delar av handeln, som bygg, järn- och trädgårdshandeln, har däremot fått ett uppsving. 

– En av de stora vinnarna under senaste året har varit byggvaruhandeln, många har byggt och fixat hemma. Även sporthandeln fick lite oväntat en uppgång. De var illa ute tidigare, men med pandemin började vi vara utomhus och promenera, cykla och vandra. Vandringskängor, spritkök och cyklar för att nämna några exempel, fick en enorm efterfrågan. Och när vintern kom tog skridskor, skidor och pulkor slut på hyllorna.  

E-handel slår ut fysiska butiker

Pandemin har inte bara förändrat vad vi köper, utan också hur och var vi handlar. Restriktioner kring social distans har lett till att fler handlar online i stället för i fysiska butiker. Mikael Sandström, som själv har många års erfarenhet av att driva butiker, menar att pandemin snabbat på den utveckling som fanns redan innan, med en accelererande e-handel och nedgång för de fysiska butikerna. 

– Allting har skett snabbt. Det som skulle ha hänt inom några år har i stället inträffat på några månader. Men de riktigt stora nedgångarna har drabbat de stora städerna och köpcentrum. Det har gått lite mindre dåligt i små och medelstora städer. De senaste restriktionerna som bland annat handlar om att vi inte ska handla tillsammans är ett dråpslag mot gallerior och köpcentrum. 

Hur den närmaste framtiden ser ut tycker Mikael Sandström är svårt att sia om. Mycket hänger på hur den tredje vågen slår. 

– I en krönika som publicerades i branschtidningen Habit i januari skrev jag ”25 mars smäller det” Men då friskrev jag mig från en tredje våg. Vi får väl se om jag får rätt eller inte. 

Finns det en framtid för butiker på små orter som Vimmerby?

– Det är svårt att säga. Pandemin har lett till att fler har insett vikten av att handla i närområdet för att vi ska kunna behålla de butiker som finns. Frågan är hur länge den trenden håller i sig. Jag tror inte att några nya modekedjor kommer att etablera sig i småstäder framöver. Vi får vara väldigt glada för de som redan finns – och hoppas att de klarar sig genom detta. Däremot så etablerar sig fler och fler lågpriskedjor i landsorten, men de söker sig till ytterområdena, inte stadskärnorna.

Vad behöver de butiker som finns kvar för att lyckas?

– För det första måste de yttre förutsättningarna bli bättre. Kommunen måste bli en medspelare, inte en motspelare. De måste se till att till exempel tillgängligheten blir betydligt bättre. Det är tråkigt att prata om parkeringsplatser, men det är helt nödvändigt med närbelägna parkeringsplatser för att handeln ska överleva. Vi måste försöka utöka turistsäsongen så att vi inte bara har besökare här i juli, och att Vimmerby blir en attraktivare stad att besöka och bo i. 

– Dessvärre har små butiker svårt att få ihop en så pass hög volym att de kan tjäna pengar. Men det gäller att jobba hårt, vara kreativ och vässa sin affärsidé. 

Josefine Antonsson

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt