Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

  • I helgen var det fullt fokus på drifting vid flygfältet i Hultsfred. Foton: Stefan Härnström

Många förare i Hultsfred MK:s driftingtävling – "Många dedikerade"

Under helgen låg röken och lukten av bränt gummi tung över Hultfred Drifttrack vid flygplatsområdet. Det är Hultfred Driftdays och deltävling 6 i Sverigecupen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Tävlingsdelen är en twintävling som betyder att två bilar tävlar mot varandra. Hultsfred MK:s pressansvarige Brad Fridell uppskattar antalet privata förare och tävlande till ungefär 40 till 45 stycken.

– Det varierar, det är ju vanligt att några råkar köra sönder bilen så de får hoppa över tävlingen.

En bil för drifting kan ha sitt ursprung i flera varianter. Man kan utgå från en vanlig standardbil eller köpa ett färdigt specialbygge. På banan kör allt från en ombygd Volvo PV till en Toyota Supra.

– Det går inte att säga hur mycket pengar man lagt ner på en bil bara på utsidan. Vissa tar en enkel BMW eller Volvo och byter ut allt och då kan det kosta lika mycket som en japansk sportbil som en Mazda eller Toyota, berättar Brad och fortsätter: 

 – Förenklat kan man säga att kostnaden för en enkel bil att ha kul med börjar vid 30 - 40 000 kronor om man köper den färdig. Bygger man den är kostnaden lite högre, kanske 50 - 60 000 kronor. En bil för tävling i de högsta klasserna kostar lätt 600 000 kronor och uppåt.

Måste ha säkerhetsutrustning

Bilarna som körs på driftbanor kan modifieras med till exempel svetsad bakaxel, hydralisk handbroms och trimmas; effektspannet ligger mellan 200 och 1000 hästkrafter.

Naturligtvis plockas alla onödiga interiördelar som exempelvis baksäte och mattor bort för att minska vikten. Ska man köra tävling måste man även ha säkerhetsutrustning som skyddsbur, godkänd förarstol och dörrsträvor.

En annan viktig del är att det förbrukas mycket däck och många har sponsorer eller så får de hjälp av intresserade i familjen, släkten eller bland vänner att ha råd. Att ha en sponsor kan betyda allt från att man får rabatt till gratis däck.

"Många dedikerade"

 Årets Driftdays är första gången HMK är värd för en deltävling i Sverigecupen. Tidigare har man arangerat tävlingar i Breisladden (med ursprung i Norge). Brad Fridell ser ljust på framtiden och hoppas att Hultsfreds bana fortsätter utvecklas som tävlingsbana.

– Vi lägger ner mycket jobb och satsar. Det är många dedikerade här men speciellt vill jag nämna klubbens eldsjäl Richard Loord. Han gör ett jättejobb, avslutar Brad Fridell.

Stefan Härnström

Annons:

Taggar i artikel

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion