Annons:

”PK” om Dackarnas lagbygge – och här är förarna som jagas

Peter Karlsson pekar ut riktningen för en ny lyckad säsong för Dackarna. Foto: Ossian Mathiasson

”PK” om Dackarnas lagbygge – och här är förarna som jagas

Dackarnas lagbygge har klarnat rejält de senaste dagarna. Nu är klubben på jakt efter ett par lågsnittare som kan slåss om den sista platsen i startsjuan.
– Det är inte jätteenkelt att bygga ett lag på det här sättet, men jag tror att vi kommer få till det, säger Dackarnas lagledare Peter ”PK” Karlsson.

Annons:

I fredags kväll gick Dackarna ut med att man har förlängt kontrakten med Maciej Janowski och Joel Kling. På lördagen skrev också minst sagt rutinerade Greg Hancock på ett nytt avtal med Målillaklubben. Samma dag blev det dessutom officiellt att Peter Karlsson och Johan Karlsson fortsätter som lagledare.

”Kommer att smälta in bra”

Förutom Janowski, Kling och Hancock är Patryk Dudek, Oliver Berntzon och Jacob Thorssell (ny från Rospiggarna) klara för Dackarna. Det innebär att två platser återstår att fylla i åttamannatruppen. Dessutom får klubbarna ha obegränsat med förare med snittet 0,500.

Peter Karlsson är nöjd med lagbygget så här långt.

– Det blir lite nytt, men vi känner ju igen laget. Jag tror att Thorssell (Jacob) kommer att smälta in bra bland de andra killarna. Det finns fortfarande lite kvar att peta med, men många av bitarna har fallit på plats och nu vet vi vad vi har att röra oss med, säger Peter Karlsson. 

Först och främst ekonomiskt

Direkt efter säsongens slut var den stora frågan om Dackarna skulle kunna behålla Maciej Janowski, Greg Hancock och Patryk Dudek. Dels ekonomiskt, men inte minst snittmässigt. Målillaklubben valde att behålla sin stjärntrio, vilket i sin tur gör att man måste bygga ett på papperet svagare reservpar (plats sex och sju) än föregående säsong.

– Det har varit lite frågetecken kring högsnittarna, om vi skulle vara tvungna att släppa en eller inte. Det har inte varit ett helt enkelt val.

Hur gick tankarna?

– Först och främst har det ju med ekonomi att göra. Alla tre är ju med i världstoppen och det är klart att de vill ha betalt. Det är strongt att vi kan behålla alla tre och de förstår ju också hur det ligger till. Alla tre är jättebra att jobba med och det är lojala och duktiga speedwayförare. Vi är glada att kunna ha alla tre kvar. 

”Ser ingen risk”

Sportsligt, sett till snittet, var det inte helt givet.

– Nej, det var det faktiskt inte. Det är inte jätteenkelt att bygga ett lag på det här sättet. Men jag tror att vi kommer få till det bra och ser pluspotential på de flesta platserna. Jag tror till exempel att en sådan som Greg (Hancock) kan höja sig ytterligare. Han är så otroligt hungrig på att vinna speedwayheat och det smittar av sig till de andra också.

Ser du ett orosmoln i att ni får bygga en på papperet tunnare reservsida?

– Vi ser ingen risk utan är nöjda så här långt. Det är upp till mig och Johan att coacha fram samtliga killar i laget.

Ser du att de sex förare som hittills är klara kommer att ha mer eller mindre säkra platser i startsjuan?

– Det finns platser som inte är givna, men rimligt sett är topp sex rätt självskrivna. Tittar jag på plats sju kommer den nog att bli lite mer konkurrensutsatt. 

”En handfull förare”

Ska Dackarna köra med de sex förare som nu är klara finns det utrymme för en förare med ett maximalt snitt på 0,758 på plats sju. Möjliga förare till den platsen är bland annat Artur Czaja, Kacper Gomolski, Magnus Karlsson och Mathias Thörnblom. I truppen i år fanns också Joel Larsson och William Björling, som båda har 0,500 i snitt.

– Det finns en handfull förare som är aktuella och vi har kontakt med några av dem, säger Peter Karlsson.

Annons:

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt