Annons:

Klinikchefen menar att det är ett missförstånd:

Anna Fratczak-Sozanska, klinikchef på Folktandvården, tror att det handlar om ett missförstånd. Foto: Simon Henriksson

Klinikchefen menar att det är ett missförstånd: "Ska få hjälp samma vecka"

Redan inom en vecka skulle den person som tog kontakt med Dagens Vimmerby ha fått hjälp. Men han menar att beskedet var fyra år.
– Det har blivit ett missförstånd, säger klinikchefen Anna Fratczak-Sozanska.

Annons:

En kommuninvånare spräckte en tand för två veckor sedan. När han tog kontakt med Folktandvården fick han besked om att väntetiden var fyra år – något som gjorde honom chockad.

– Jag fick svaret att väntetiden var fyra år. Det är ju sjukt. Jag trodde att de skojade, säger han.

Men Anna Fratzcak-Sozanska, klinikchef för Folktandvården i Vimmerby, menar att det inte stämmer.

– Nej, det är inte sant. Vi har akuttider varje dag för akuta fall, såsom tandvärk, svullnad, när man har ont eller har tappat sin fyllning ska man få samma vecka. Det man inte får på en gång är undersökningstider. Vårt uppdrag är nödvändig tandvård, barn och friskvårdspatienter. Vi har ingen möjlighet i dagsläget att ge andra undersökningstid. Sedan är det tråkigt att vi är underbemannade och inte kan ta hand om alla som vill vara patienter hos oss. Vi finns här för att hjälpa patienter och vi försöker sköta det vi är ålagda, säger hon.

Handlar det om ett missförstånd?

– Jag tror att det har blivit ett missförstånd. De som inte är våra revisionspatienter har vi inte möjlighet att undersöka, utan det vi kan göra för dem är akuthjälp. Vi vill ta hand om alla, men samtidigt kan vi inte klona oss. Vi jobbar så hårt vi kan med det vi har.

Men hur kan han ha uppfattat det som att han skulle få vänta i fyra år när han skulle ha fått hjälp samma vecka?

– Akuta tider har vi samma dag, när det gäller tappade fyllningar inom några veckor.

Svårt att rekrytera

Runt 9 000 patienter är listade hos Folktandvården i Vimmerby. Det innebär nästan 2 000 patienter per tandläkare.

– Nu ska vi även ta hand om de som är mellan 20 och 23 år på samma sätt som barn. Det gör att vi har fått fler barnpatienter som ligger högt i prioriteringslistan. Det är ett politiskt beslut och idén är jättebra, men det är mycket att ta hand om för oss. Personalen jobbar mycket extra och vi gör så gott vi kan.

Hur många fler skulle ni behöva vara?

– En hel- och en halvtidstjänst är ledig.

Att rekrytera nya tandläkare är dock en stor prövning. 

– För en månad sedan hade vi en annons ute där vi sökte ytterligare en tandläkare, men fick inget napp alls. Vi ser fram emot att möta nya tandläkare, vi står med öppna armar. Det är svårt att rekrytera nya, fast det är många som blir utbildade. Jag vet inte varför tandläkare inte kommer hit. Vi kan inte påverka det och vi kan inte tvinga folk att jobba över 40 timmar i veckan. 

Den senaste tiden har kliniken haft öppet på helgen. 

– Vi har jobbat lördagar ibland vid akuta situationer och även tandsköterskorna har fått ta en större roll i patientarbetet. De har varit mer delaktiga och det har gjort att vi har kunnat ta emot fler patienter per månad än tidigare. Vi har gjort så gott vi har kunnat utifrån den tuffa situation som har varit under förra året.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt