Annons:

Backar om kilometerskatt – Åkesson firar med dubbla semlor

Centerpartiets Anders Åkesson är kanske Sveriges gladaste riksdagsledamot i dag. Foto: Simon Henriksson

Backar om kilometerskatt – Åkesson firar med dubbla semlor

Söndagen den 26 februari blev en bra dag för åkeribranschen. I dag meddelade regeringen att man backar från förslaget om kilometerskatt.
– Det vore ju väldigt dumt att genomföra förslag som inte är bra, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Annons:

När regeringen tillträdde 2014 var ett av löftena att införa en vägslitageavgift för de tunga transporterna. Förslaget, mer känt som kilometerskatten, har fått hård kritik från landsbygdsföreträdare, LO, näringslivet och åkeribranschen.

En som arbetat hårt mot förslaget är Centerpartiets riksdagsman i länet, Anders Åkesson. I dag fick han skäl att fira. TT berättade att den utredning som presenteras på tisdag omedelbart kastas i papperskorgen.

– Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt, säger finansminister Magdalena Andersson till TT.

 Vill ta fram nytt förslag

Ett skäl till att förslaget skrotas är att det inte i tillräckligt grad utvärderat möjligheterna till en geografisk differentiering av skatten. En generell skatt slår förstås hårt mot landsbygd som saknar vettiga järnvägs- och sjöförbindelser.

Problemet med differentierad skatt är att det kan bryta mot EU-reglerna om otillåtet statsstöd.

– Vi ser att det uppenbart skulle finnas fördelar med en geografiskt differentierad skatt. Men det är komplicerat. Vi vill ha en vägslitageskatt som både leder till att gods flyttas från väg till tåg och sjöfart och skapar ordning och reda i åkeribranschen. Vi nöjer oss inte förrän vi har ett förslag som löser båda de två uppgifterna, säger Skog, och hänvisar till EU:s regler om otillåtet statsstöd.

Regeringen hoppas få fram ett nytt förslag före mandatperiodens slut.

– Vår ambition är att få fram någonting under mandatperioden, säger Magdalena Andersson.

 "Visste att det var tokigt"

Anders Åkesson säger på Facebook att han ska fira beskedet med två semlor. I ett pressmeddelande uttalar han sig så här:

– Vi är nöjda med att vårt kampanjande mot dessa tokigheter fått Magdalena Andersson att köra över klimatminister Isabella Lövin och Miljöpartiet, säger Anders Åkesson och fortsätter: 

– Vi har sedan S/MP-regeringen först påtalat kilometerskatten hävdat att den har skadlig verkan på svensk industri, svenska jobb, svenska åkare och landets konkurrenskraft. Finansminister Magdalena Andersson säger själv nu att med förslaget ”riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras”. Bättre sent än aldrig men det har samtidigt inneburit att regeringen ödslat utredningsresurser och skapat oro i näringslivet på ett förslag som vi redan visste var tokigt, säger Anders Åkesson.

Centerpartiet vill i stället se skattelättnader för miljövänliga lastbilar:

– Vårt förslag är att miljövänliga lastbilar ska gynnas ekonomiskt, exempelvis genom en klimatrabatt, så att valet blir enklare vid investeringar av nya fordon. Nu vill vi också få bekräftat att i alla fall Socialdemokraterna en gång för alla begraver idéerna på att beskatta avstånd i vårt land. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt