Astrid Lindgrens Världs reklamfilm för den nya Bröderna Lejonhjärta-miljön har verkligen gått hem. Nyligen vann ALV-filmen guld i kategorin Rörlig bild/film i Svenska Designpriset. Nu har ALV tilldelats Animationspriset, ett specialpris som tagits fram av Publishingprisets jury. Det framgår av Publishingprisets hemsida.
Så här lyder motiveringen till priset: "För konstnärligt intressanta animationer där ljuset i papperet skapar dramatik och känsla – sagolikt fint".
Marknadschefen Lena Möller är förstås nöjd över utmärkelsen.
– Det är jätteroligt att filmen väcker uppmärksamhet. Det är proffs som har bedömt filmen som helhet och man har tittat på helheten.
Tidigare i höstas vann ALV även Designpriset för samma film.
– Designpriset är folkets röst och det tycker jag slår lite högre men det är kul att vi får uppmärksamhet så här i efterhand.
Vad betyder priserna?
– Det betyder att vi tränger igenom i bruset med det vi gör. Att varumärket får uppmärksamhet är otroligt viktigt och fantastiskt roligt.
Ger det blodad tand inför kommande reklamfilmer?
– Vi eftersträvar inte att få priser när vi gör filmen, men visst vill vi fortsätta producera bra filmer som ger uppmärksamhet.