Arbetet med de nya cykelbanorna vid Wimer Bike Park är igång. Foto: Peter Tunek
Föreningen CK Wimers ordförande Peter Tunek berättar om upprinnelsen till projektet.
– I föreningen har vi mer eller mindre handbyggt en led eller stig som vi började på och skulle göra som en XCO-bana. Men sedan kände vi att vi skulle vilja ha den mer anpassad som en tävlingsbana och att vi inte riktigt skulle mäkta med det själva.
Tillsammans med kommunen som äger marken som cykelbanorna ligger på sökte föreningen bidrag från Arvsfonden och LONA och fick igenom sina ansökningar. För några veckor sedan började arbetet med banorna – den här gången med maskiner och företaget Abloc till hjälp.
– Det har hänt mycket på kort tid. För några veckor sedan drog de igång och började gräva och bygga och de är verkligen duktiga och snabba.
Olika spårval – något för alla
Flera leder har sedan tidigare funnits att cykla i skogen, men det här kommer bli en helt annan typ av cykelled menar Peter Tunek.
– Det kommer bli helt annorlunda mot vad vi har haft innan, de slingorna som vi byggt själva. De är handbyggda med handkraft, det här kommer bli på ett helt annat sätt. En helt ny typ av cykling som kommer passa alla. En bana gör de flera olika spårval där alla nivåer på cyklister får utmaningar. Det kommer bli jättebra.
Får gärna gå förbi och kika
Än är inte banorna klara att cyklas på alltså, men allmänheten får gärna komma och se hur arbetet fortskrider. Dock med försiktighet, då det dagtid arbetas med maskiner på slingorna.
– Just nu under byggnationstiden vill vi inte att folk ska använda banorna, dels för maskinerna, och också för att det är så pass blött i markerna så det behöver sätta sig. Men man får gärna gå förbi och kika!
Förhoppningar om tävlingar framöver
Kanske kommer klubben även kunna anordna tävlingar på banorna i framtiden.
– Det finns förhoppningar om att kanske få igång någon sorts verksamhet framöver – klubbtävlingar kanske man kan tänka sig, men vi får se vad. Det krävs ju en hel del organisation i så fall. Vi får väl se, avslutar Peter Tunek.