Annons:

  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:

    FN-rollspelet på Vimmerby gymnasium har ägt rum för femte året i rad. Här hittar ni en del bilder från det.

  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:
  • Nytt FN-rollspel på gymnasiet:

Nytt FN-rollspel på gymnasiet: "Bryter mot vardagen"

För femte året i rad har Vimmerby gymnasium hållit ett FN-rollspel. Eleverna fick testa på att sitta i FN:s generalförsamling, i de olika utskotten och argumentera för just sina länders åsikter.
– Det här är ett perfekt sätt att göra det på, säger läraren Ann-Helen Kronfjäll.

Annons:

Det var förstås heta diskussioner när utskotten sammanträdde och skulle anta resolutioner i FN nyligen. Tja, i det provisoriska FN-högkvarteret på Vimmerby gymnasium. 

För femte året i rad fick gymnasieeleverna känna på hur det här att företräda en nation vars åsikter kan vara främmande eller till och med fjärran för en själv.

– Att eleverna får argumentera för saker de kanske inte själva står för är nyttigt och en väldigt bra träning. De ska redovisa vad just det här landet tycker och tänker och jag måste säga att jag tycker att de är duktiga, säger Ann-Helen Kronfjäll, samhällslärare på gymnasiet. 

Heldag med FN

Under en heldag får eleverna klä upp sig och kliva in i rollen fullt ut. 17 av FN:s medlemsländer var representerat och FN diskuterade dagen till ära flyktingfrågan, dödsstraff och klimatet. Naturligtvis har eleverna nödgats att läsa på om ländernas inställning i frågorna före FN-dagen.

– De här frågorna är aktuella och därför valde vi dem. Dödsstraffet funderar man på att återinföra i Turkiet och klimatet och flyktingfrågan är ju verkligen på agendan. När det gäller flyktingfrågan handlar det om vilket land som ska ta störst ansvar och se till att flyktingarnas mänskliga rättigheter efterlevs. Är det landet de kommer från, transitlandet eller det land de vill komma till i slutändan? Det diskuteras och när det gäller klimatet handlar det om vem som bär det största ansvaret för att växthusgaserna ska minskas. Vilka ska betala för att länder ska utvecklas? De länder som har det sämre kanske måste släppa ut lite mer tills dess att deras ekonomi är igång. De rika länderna har släppt ut jättemycket och frågan handlar om vilka länder som ska ta det största ansvaret, berättar Ann-Helen Kronfjäll.

Bra på flera sätt

FN-rollspelet är bra på flera sätt, menar läraren. 

– Flera ämnen ämnen är inblandade och man får många olika saker i betygskriterierna med ett sådant här rollspel. Man behöver förstå flera sidor av olika saker, inte bara den ena sidan och det ingår också att kunna argumentera för saker och ting. Vi känner att det här är ett perfekt sätt att göra det på. Det bryter mot vardagen. 

Planer på att utveckla och utvidga FN-rollspelet ytterligare finns. 

– Vi arbetar på det. Jag vet att andra skolor gör det riktigt seriöst och har flera dagar och bjuder in andra skolor med. Vi har inte gjort det än, kanske i framtiden.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt