Anders Andersson vill stiga på i Gullringen.
Foto: Stefan Härnström
Just nu behandlas den regionala transportplanen för Kalmar län. När man där tar del av vad som förväntas hända under kommande tio år förstår man att den utlovade pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan ligger långt fram i tiden. Därför vill jag öppna upp för samtal om vi i väntan på det optimala kan få förbättringar under tiden.
I den regionala transportplanen finns mötesspår Rockneby till en kostnad av 141 miljoner upptaget först efter år 2028 och kanske blir det inget förrän framåt 2033. Och inte ett kommatecken finns gällande mötesspår i Gullringen.
Jag har tidigare framfört, att man i väntan på att pendeltågstrafiken kommer i gång och den upprustning av hela banan som vi alla väntar på från regeringen och Trafikverket blir verklighet, bör försöka få till ett tågstopp i Mörlunda där allt är färdigt för att kunna stanna. I samma anda bör man i regionen via kontakter med Trafikverket också pröva möjligheten att öppna upp för påstigning och avstigning vid stationen i Gullringen.
Jag är väl medveten om att alla hittills talat om snabbaste transporten mellan Kalmar och Linköping är det viktigaste och många talar om robust järnvägsförbindelse. Men detta förutsätter upprustning av banan och dom satsningarna från staten har vi inte sett röken av ännu. Därför vill jag att vi vågar tänka nytt och under tiden som regeringens kvarnar mal långsamt bör vi ta alla chanser att öka resandemöjligheterna med tåg vilket är extra viktigt för oss invånare i Vimmerby och Hultsfreds kommuner.
Anders Anderson (KD)