Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Akko Karlsson (MP) rasar i en debattartikel kring regionens köp av en flygplats.

Karlsson (MP): Regionen sviker klimatsmarta investeringar

Det är beklämmande att Region Kalmar län sviker klimatsmarta investeringar och går in i den så förlusttyngda flygbranschen. Det skriver Akko Karlsson (MP) i ett pressmeddelande.

Annons:

Att lägga 80 miljoner i ägande för att ta över förlustansvar för främst Kalmar kommun och dess näringsliv samt chartersugna medborgare är inte seriöst år 2019 och man måste ställa sig frågan vart är näringslivets investerare i denna affär?

Norra Kalmar län (Västervik, Vimmerby, Hultsfred) skulle inte ens överväga att ta flyget från Kalmar – det är helt enkelt inte funktionellt – vid de tillfällen som flygresa är legitim blir det med tåg till Arlanda, Linköping eller Köpenhamn.

*

Det är direkt genant för sittande regionpolitiker då de ej förmår aktivera basala uppgraderingen (elektrifiering) av Tjust -Stångådalsbanan som en framåtsyftande klimatsmart investering som binder ihop norra länet (både för gods och persontrafik) för att nå målet om en ”icke isolerad arbetsmarknadsregion”. Lägg där till närhet till Universitet i Linköping som skulle ge kommunerna i norr den växtkraft som skapar mervärden för hela regionen.

Det är direkt genant att man fortsätter att underlåta att noda stråktrafik mellan norra länets pendlingsorter Västervik – Valdemarsvik – Norrköping (Stockholm) utmed E22an och brister i samverkan med Östgötatrafiken – det är som ett kollektivtrafikdike där Storebror i Kalmar självgod växer på andras bekostnad. 

Det är ingen framgång för någon, är man stor behöver man vara snäll. Utveckla gärna biobränslen men ta inte över ägaransvar för flygplatsen om ni har någon självbevarelsedrift i det offentliga rummet.

Med stor frustration över avsaknad av gröna röster i den regionala utvecklingspolitiken – vi behöver robusta spår inte osäkra flyginvesteringar som kommer behöva 10-20 miljoner kostnadstäckning varje år.

Akko Karlsson (MP)

Tidigare ordf. Klimatkommissionen Kalmar län och vice ordförande i Regionförbundet 2007- 2018.

Annons:

2 kommentarer

Gösta 2019-11-21 17:08:19

Det är en överförenklad debattartikel. Elektrifiering av Stångådalsbanan kan inte betraktas som en basal uppgradering. Om man elektrifierar banan och kör eltåg på den så kommer spikarna flyga all världens väg eftersom sleepers-arna är av trä i stora avsnitt av banan. Man behöver inte vara teknologie doktor för att fatta att sleepers måste vara av betong för att det ska hålla ihop.
Men varje sleeper väger ett kvarts ton enligt wikipedia och tillverkning av cement är som bekant en erkänd klimatbov, i alla fall i dina kretsar, Akko. Så vad får det för konsekvenser för klimatet om vi måste lägga ner stora mängder av betong i markerna? Förmodligen skulle en jumbojet kunna flyga fram och tillbaka till månen x antal gånger för den koldioxidmängden.
MP-folket slutar tänka när man börjar pratar flyg och även när man pratar tåg. Flygplatserna ligger där de ligger och det är en liten apparat att dra igång en flyglinje jämfört med det andra. Nej, flytta pengarna till en flygplats i norra delen av länet. Ta åtminstone hälften, 40 miljoner kan göra stor nytta på en flygplats här uppe.

Bo Carlsson 2019-11-22 14:02:56

Orsak och verkan är väl inte MPs starka sida. Men det går väl an så länge de håller sig till miljön och inte försöker lägga sig i invandring och gängkriminalitet med sina utopiska lösningar.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion