Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Caroline Axelsson (MP) är inte glad över ökad kostnad för att resa kollektivt. Foto: Simon Henriksson

MP: "Mitt i klimatkrisen höjs kostnaden för att resa kollektivt"

Det är med bestörtning som Miljöpartiet i Kalmar län konstaterar att Kalmar Länstrafik, KLT, höjer priset för att bland annat kunna ta sig till och från jobbet med de allmänna kommunikationsmedlen.

Annons:

Barometerns granskning den 7 januari visade att priserna för att åka buss i Kalmar län har ökat stort sedan 2012. Det nya priset för ett busskort (1 zon) är 685 kronor och för ett länskort 1 600 kronor, en ökning på 63 respektive 47 %.

En förklaring till ökningen är regionens mål att max 50 % av kostnaden för kollektivtrafik ska betalas med skattepengar – ett mål som distriktsstyrelsen för Miljöpartiet Kalmar län anser är helt fel. När effekterna av global uppvärmning blir allt mer katastrofala runt om i världen kan politiken inte sätta mål som avskräcker människor från att välja kollektivtrafiken. Bilåkandet måste snabbt minska för att Sverige ska ha en chans att uppfylla Parisavtalets mål, men regionen för idag en politik som har motsatt effekt. 

Nyligen har ett experiment med så kallade superbussar mellan Oskarshamn och Norrköping för att tillfredsställa de resenärer som behöver ta sig vidare till Stockholm pausats,. Har detta experiment skett på bekostnad av vanliga människors behov av att kunna ta sig till jobbet? Att regionen nu vill köpa in sig i Kalmar Öland Airport med 80 miljoner gör bara felprioriteringarna ännu tydligare. Det pågår ett påtryckningsarbete för att få behålla en långt ifrån vinstdrivande flygplats, ska detta också ske på bekostnad av alla de pendlare som delar arbetsmarknadsregion i Kalmar län? Regionens styre måste inse att de har ett ansvar att göra sin del för att bekämpa klimatkrisen, och det fort!

Dessutom är mängden viltolyckor i länet bland de högsta i landet. Skulle några av dessa olyckor kunnat undvikas om vi istället hade satsat på en kollektivtrafik som var utformad efter människors arbetstider och ekonomi?

Distriktsstyrelsen för Miljöpartiet Kalmar län

Annons:

9 kommentarer

Johansson 2020-01-14 10:20:23

Allt som skapar kostnader måste bära sig självt. Tycker det är knas att vi ska subventionera kollektivtrafik öht. Ingen annan betalar mina räkningar eller mat om jag inte gör det själv.

Kjell 2020-01-14 13:39:28

Noterade detta själv när jag klev på bussen i början av året. Höjningen gör att det är mer försvarbart rent ekonomiskt att börja köra bil till arbetet. Så jag måste med ett stort tyvärr sluta åka buss. Det är ett bra och säkert och miljövänligt transportmedel och det är absolut försvarbart att ha statliga subventioner på allmänna kommunikationer. Ett periodkort för Kalmar län skulle ligga i prisklassen 600-800 kr/mån, då skulle jag och många med mig välja bort bilen till förmån för miljövänliga transporter.

AnimalScribax 2020-01-14 15:05:22

Ja exakt. Alla ska väl bidra eller hur ? Vindkraften är subventionerad, CGI vägar, elcyklar

Esbjörn 2020-01-14 15:24:33

Det blir dyrare att framföra bussarna = Biljetterna blir dyrare. Tror ni på miljöpartiet att en höjning av drivmedelspriset gör så att även bussarna som i stor utsträckning tankas med diesel eller HVO100 sänker sina priser? Bolagen måste väl få in intäkter dom med. Det är så det funkar i verkligheten. Om dom får högre utgifter genom höjda drivmedelskostnader så höjs väl självklart även avgiften för att täcka upp förlorade vinster.

Det är ni på miljöpartiet som skapar dessa problem. :)

Gösta 2020-01-14 22:13:17

Fattade jag saken rätt, att ni gärna bidrar till ett bättre klimat bara det är gratis? Ok, tack för ert bidrag. Ironi.

Lisa 2020-01-14 23:10:00

Om allt som skapar kostnader ska bära sig självt så skulle vi t ex bara ha privat skola, sjukvård, äldrevård, tandvård, vägar, föreningsverksamhet, ishallar, simhallar, badplatser, bibliotek, tv, radio och räddningstjänst. Det är väldigt mycket vi använder där vi inte betalar hela kostnaden själva.

Michael 2020-01-14 23:11:27

Ja dessa alldeleles för stora bussar som kör omkring mitt inne i stan utan passagerare. Riktiga miljösvin, som det med fina ord står biogas på.luktar som fan. Hälften av busstorleken vore nog i innerstan.

Peter 2020-01-15 08:14:55

Det är fantastiskt att MP som har jobbat hårt för att bränslepriset skall höjas nu börjar jämra sej över att deras egen politik får konsekvenser i form av höjda priser på biljetter, konsekvensanalys verkar inte vara deras starka sida

Bo Carlsson 2020-01-15 12:11:19

"Konsekvensanalys" är inget ord man har lärt sig på förskolan än, där miljöpartiet hör hemma.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion