Alla invånare i Storebro drabbas hårt av förändringen, menar SD-duon Anneli och Kjell Jakobsson.
Foto: Micael Rundberg
Den här byggnationen upprör väldigt många Storebrobor och vi har heller inte blivit tillfrågade innan beslutet togs vad vi skulle tycka om att få en busshållplats intill riksväg 34 och jag förstår varför, det hade blivit stora protester och då är det ju lättare att bestämma över huvudet på folk, precis som i många andra situationer.
Med de nya hållplatserna har det räknats ut att KLT spar hela 2-3 minuters resväg genom att slippa köra genom samhället men har man räknat med att det är 80 km/timmen numera och vid tät trafik kan det dröja innan bussen kan köra ut på riksvägen igen. Att det tog 2-3 minuters kortare restid läste jag om redan vid planeringen av de nya hållplatserna och då hade vi 90 km i hastighet så det är konstigt att inte restiden har förlängts något så tidsaspekten är inte hållbara argument.
Har någon på trafikverket räknat ut hur mycket en person vinner i tid för att ta sig till den nya hållplatsen som till exempel bor på rönnbärsvägen, som idag har ca 1 km att gå, plötsligt får det dubbla avståndet? Hur mycket i tid vinner en person som bor ovanför skolan som idag bara har att gå nerför Skolgatan till hållplatsen nere vid centrum, helt plötsligt måste gå förbi kvillgården in på gång och cykelbanan över stångån för att komma till den nya hållplatsen och de som bor på båtsmansgatan och radhusvägen som idag bara har att gå nerför kvillbacken för att resa med bussen som stannar vid kiosken, plötsligt ska gå vimmerbyvägen ner till centrum och därefter förbi kvillgården och över stångån.
Sen är det samma visa när de resande ska hem igen. Och på vintern, när det snöar och är besvärligt väglag, man kanske drar en barnvagn eller använder sig av rullator eller rullstol och ska tvingas gå dessa långa sträckor och plumsa i snö eller annat dåligt väglag. Har någon tänkt på dessa människor. Det här kan få till följd att man frågar släkt och vänner om skjuts istället för att nyttja kollektivtrafiken.
Åk kollektivt för att minska utsläppen och värna om miljön hör man oftast men då ska det väl förbättras och inte försämras vilket det gör nu för de allra flesta som kommer att få flera kilometer längre gångväg till sin hållplats. De enda som möjligtvis skulle gynnas av kortare väg till de nya hållplatserna är boende i området "svalmon" men här kör de flesta bil så vi nyttjar inte kollektivtrafiken i någon större utsträckning. Summan för detta bygge kommer att kosta ca 3 miljoner, pengar som kunde användas bättre, som vid norra infarten om man kommer söderifrån, där skulle det kunna göras en avkörningsfil så man slipper den farliga vänstersväng vid macken, likaså den mellersta avfarten om man kommer norrifrån, en avkörningsfil i kombination med omkörningsförbud förbi korsningen. Förändringar, absolut men pengarna måste i första hand gå till trafiksäkerhet och inte som nu, en försämring för de allra flesta som idag nyttjar kollektivtrafiken, enbart för att vinna 2-3 minuters tidsvinst utan en tanke på alla invånare i Storebro som drabbas hårt av detta.
Anneli Jakobsson, SD Vimmerby
Kjell Jakobsson, SD Vimmerby