Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Jakob Karlsson ger kraftig kritik till Hultsfred kommuns dubbla budskap. Foto: Arkivbild

KRÖNIKA: Hyckleriet finner ingen gräns i Hultsfred

Företag som vill vara del av den fina satsningen på turismnäringen måste handla lokalt. Lars Rosander uppmanar alla att handla lokalt. 
Och själv företräder han en organisation som gång efter gång väljer en global aktör som i stort sett inte betalar någon skatt i Sverige. 

Annons:

Den som ställer krav på opartiskhet i krönikor rekommenderas sluta läsa i detta nu. Detta är en subjektiv eldskrift från en simpel lokalredaktör för en liten men inte helt obetydlig lokaltidning.

Hyckleri är trots allt värt att uppmärksammas av en tidning även när den själv är del av spörsmålet.   

I dag lanserade Hultsfred kommun en utmärkt satsning på turismnäringen. Kommunen går in och betalar för att medborgarna ska turista på hemmaplan. Det är bra för medborgarna, bra för smittspridningen och bra för de hårt drabbade företagen. Nästan allt gott.

*

Jag reagerar på en sak och det är detta: För att företag ska få vara med i satsningen krävs det att de använder sig av lokala underleverantörer.

I sak är det förstås helt korrekt. Lokalsamhället dör utan lokala inköp. 13 april skrev Lars Rosander ett debattinlägg där han uppmanade alla till lokala inköp. Det var också en bra text med självklara slutsatser i en tid som denna.

Tyvärr tycks Lars Rosanders budskap inte ha gått fram till den organisation som han är högst ansvarig för.

*

Som aktör i mediabranchen är det mer än magstarkt att se Hultsfred kommun ställa krav på turismnäringen om lokala inköp när man själv gör en så stor andel av sina mediainköp av en global aktör som slussar i stort sett alla intäkter till Irland för att med hjälp av laglig och avancerad skatteplanering skatta så lite som möjligt. 

Förra året köpte Hultsfred kommun Facebook-annonser för cirka 100 000 kronor. Från Dagens Hultsfred gjordes inköp på cirka 20 000 kronor.

Hultsfred handlar inte lokalt, inte regionalt, inte ens nationellt. Hultsfred handlar globalt.

Jag kallade kravet på turismföretagen för magstarkt. Det var en underdrift. Det är frätande, magen vänder sig ut och in när man läser det. 

*

Hur länge har vi talat om en mediakris i Sverige? Tio år? Femton? En stor del av förklaringen är att annonspengarna försvinner till Facebooks och Googles konton på Irland. Det handlar om över tio miljarder kronor per år.

Företag gör förstås precis som de vill – och lokala medier måste bli bättre på att motivera lokala annonsinköp – men för mig är det helt obegripligt att en skattefinansierad och politisk organisation väljer globala inköp framför en hårt drabbad bransch på hemmaplan.

Det minsta man kan kräva är att en kommun ska vara transparent, ärlig och själv uppfylla de krav som kommunen ställer på andra. I den här frågan misslyckas Hultsfred kapitalt.

*

Facebook kan förstås vara en utmärkt kanal att kommunicera med och Facebook är fantastiskt på många sätt. Facebook finns med oss jämt och ständigt, men Facebook kommer aldrig bry sig om Hultsfred kommun.

Bevakar de budgetdebatterna i fullmäktige? Meddelar de medborgarna om allvarliga bränder? Berättar Facebook om kommunens satsning på hemester? Behöver Mark Zuckerberg ekonomiskt stöd? Bidrar Facebook till lokalsamhället?

Det där är retoriska frågor och svaret på dem alla är nej. Här kommer en till: gör sig Hultsfred kommun skyldigt till ett svårt hyckleri?

Svaret är ja.

Fakta

LISTA: Så placerade Hultsfred kommun sina annonspengar 2019

Nya Tidningen 243 517:-

Vimmerby Tidning 116 762:- 

Facebook 93 386:- 

Barometern: 49 593:- 

Digitalskylten: 48 643:-

Dagens Hultsfred: 20 471:- 

Källa: Hultsfred kommun

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

15 kommentarer

Eva 2020-06-17 20:22:09

Bra skrivet Jakob. Mycket dåligt Hultsfreds Kommun

Hultsfredsbo 2020-06-17 20:36:38

Hyckleri är väl ändå ganska magstarkt. 84% får väl ändå anses vara väldigt lokal. (Sedan kan man ha åsikter om fördelning mellan de lokala aktörerna). Att kommunen satsar övriga 16% på ett företag som må vara globalt men där spridningen nog ändå får anses som hyfsat regional och i bästa fall nationell kan inte ses som särskilt kontroversiellt. Att kalla detta för hyckleri känns nästan lite skrattretande.

Christer 2020-06-17 20:44:17

Jag ser annonser varje dag där Hultsfreds Kommunala Industri AB (HKIAB) säger sig undersöka intresset för om invånarna vill hyra lager.
Dessa annonser återkommer på både Facebook och Instagram sedan flera månader och måste ha kostar multum.
Känns som om någon slarvat med mina skattepengar och beställt annonser för ett par nollor för mycket?

torben 2020-06-17 21:25:24

De har la handlat väldigt mycket lokalt om man ser till den där listan. Bara att din egna tidning inte är tillräckligt attraktiv för att locka annonserare kan du inte beskylla Hultsfred kommun för.

Att kampanjen för att locka fler invånare till Hultsfred gick ut på Facebook är rätt logiskt, den kampanjen kan man knappast föra lokalt.... Suck.

Pontus Björklund 2020-06-17 22:27:06

20;-/månad. Mer än så är jag som konsument inte villig att betala. gör det lätt att betala via Swish osv. så har ni en tidning som är framgångsrik.

4/5 artiklar som skrivs är ointressanta för mig, så varför skall jag betala för dessa? Sluta gnäll och gör betalsystemet till er fördel och låt oss betala för innehållet.

vi vill ha nyheter, men inte till vilket pris som helst, ni får fanimej hejda er lite... vi andra kanske inte är i samma förutsättningar att söka bidrag från diverse myndigheter som ni.

Bo C 2020-06-17 22:36:48

Facebook behövs inte det går alldeles bra utan,de utnyttjar bara folks dumhet.

Förbannad Hultsfredsbo 2020-06-18 07:34:32

Det här gör mig heligt förbannad, och är ännu ett bevis på hur korrupt komunnen är. Men det är inte bara Facebook du ska ta upp Jakob. Hur kan man lägga nästan 250 000 kronor i en blaska som ges ut i tio nummer per år, som dessutom flyttat sitt kontor till Högsby? Det är upprörande, speciellt när en kommunanställd sitter på dubbla stolar. Säljer annonser för Nya Tidningen och jobbar samtidigt åt Hultsfreds kommun. Det här måste granskas.. Likaså Digitalskylten vid Metropol där kommunen lägger 50 000 kronor, vilket ger absolut noll tillbaka. Handlar det om att gynna ägarna? Det finns vissa personer som är heliga i Hultsfred och som hela tiden gynnas. Det finns mycket som känns korrupt i Hultsfreds kommun och som göms under bordet. Nu vill jag veta vad kommunens hyressubvention till Hotell Hulingen är? Avtal som görs upp gamla polare emellan. Någon måste granska vad som just nu händer i kommunhuset . Det tisslas och tasslas, anställda sitter i knäet på varandra och en liten klick ska gynnas till varje pris. Alla vet vad som pågår men ingen vågar säga något för risken att få repressalier.

bb 2020-06-18 08:44:33

Nya tidningen är bra för att tvätta fönstret i min lägenhet,då slipper jag köpa extra material att torka ..

Lars Larsson 2020-06-18 19:42:43

Nya Tidningen - vad är det? I övrigt måste man väl betrakta Vimmerby tidning som lokal - och betydligt bredare i sin bevakning än uppstickaren DH. Dagens Hultsfred har en del att jobba med, innan man spelar i samma division.

Erik 2020-06-19 08:12:45

Sammanlagt lägger ju Hultsfred nästan en halv miljon på lokala medier i olika bemärkelser.

Facebook står för bara knappt 20 %

Se det istället att Hultsfred försöker möta och informera där människor är och det bestämmer ju inte kommunen



Anders 2020-06-20 18:30:54

Fast här menar Jakob att DH är en nyhetssajt som når ut direkt till fler och det helt gratis.

Nya tidningen har inga nyheter utan bara reportage. Ges ut månadsvis(?) också.
Vimmerbytidning och Barometern är låsta. Har du inte råd med en tidning får du inga nyheter.

Där anser jag DH har stort övertag. Snabba nyheter på direkten.

För en som inte är Hultsfredsbo är det tacksamt att nyheter från orter runt om kommunen får lite uppmärksamhet.

Vad kommunen inte förstår sig på är att den yngre generationen kommer aldrig att läsa Nya tidningen, facebook, eller Vimmerby tidning.

Unga vill ha saker gratis och snabbt. Där har DH sin kundgrupp. Hade Hultsfreds kommun varit smarta hade de synts mer här.


Jag tycker DH är riktigt bra.

Lite för sena med att godkänna kommentarer bara. Men det handlar om arbetsstyrka. Det tar sin tid att kolla igenom allt och kontrollera kommentarerna. Det är la halvtidsjobb bara det.



Bo C 2020-06-21 13:03:01

De godkänner ju inte så många så det är väl snart gjort.

Karl 2020-06-22 16:13:25

Vore intressant att få krönikörens svar på de frågor som tas upp här. Det är ju felaktigt att påstå att Hultsfreds kommun inte handlar lokalt när de köper över 80 % av sina annonser/publiceringar av företag med lokal anknytning.

Det finns ett ansvar när ni publicerar denna typ av krönikor som ger en missvisande bild - byt namnet istället till: "Jag är ledsen och besviken att kommunen inte köper mer av mig"

Jakob Karlsson 2020-06-22 21:38:06

Min åsikt, vilket framgår av krönikan, är att offentliga aktörer inte borde handla av globala aktörer överhuvudtaget. Behöver Hultsfred spridning i storstäder finns det flera utmärkta alternativ som uppfyller det krav som kommunen själv ställer i den här frågan.

Jag är inte besviken för egen del, jag tycker att det är fel att handla globalt. Cest tout.

Digital Marknadsförare 2020-10-20 14:04:49

Undrar om Hultsfreds kommun har någon koll på vad de får tillbaka från pengarna som de göder FB med? Antagligen nada. Kan inte tänka mig att det finns någon på kommunen som ens har rudimentära kunskaper inom Fb-annonsering. Det höftas nog väldigt mycket på måfå. Man "ska" ju synas på FB.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

2 st (980x300),
Gå tillbaka till mobilversion