Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Kommer ALV över en halv miljon besökare i år?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Glennfalk: ”Aldrig tidigare har väl ett yrke haft så stora möjligheter”

I januari 2013 berättade tidningen Hotellrevyn om Arbetsförmedlingens nya lista om framtidens bristyrken. I toppskiktet låg kock.
Det är sex år sedan.
Fortfarande är det stor efterfrågan på kockar i en växande besöksnäring, i en växande restaurangnäring och i ett växande behov av att ”gå ut och äta”. Samtidigt som kraven på den offentliga sektorns kök ökar; det ska vara närproducerat, ekologiskt, lagat från grunden och med finess.

Annons:

Aldrig tidigare har väl ett yrke haft så stora möjligheter, så stor efterfrågan – och samtidigt så få sökande till utbildningsplatserna.

För ett år sedan beskrev Ålands Radio, ett av alla medier på besöksmål som hanterat frågan:

”Restaurangerna har svårt att rekrytera kockar, och yrket lockar inte dagens ungdomar i någon större utsträckning. Antalet sökande till kockutbildningarna minskar och de som utbildar sig jobbar hellre dagtid i ett storkök än sena kvällar på en restaurang. Jan-Erik Sundström som är lärare på den treåriga kockutbildningen vid Ålands yrkesgymnasium säger att man knappt fyller sina 15 utbildningsplatser.”

Samma tongångar

I Vimmerby hörs samma tongångar; gymnasiet har platser över på kockprogrammet, kockar inom privat näring flyttar över till offentliga storkök och får lediga helger.

Vän av ordning säger då; varför drar Vimmerby Lärcenter igång en tre terminer lång kockutbildning med start i höst? När ingen söker de utbildningar som finns?

Jag vill istället säga: Äntligen! Äntligen har man förstått att det inte är bland ungdomarna det stora intresset finns, utan bland den vuxna befolkningen och bland invandrarna.

Restaurangskolan på Vimmerby gymnasium är en av de viktigaste grundstenarna i Vimmerbys byggande av en över tid hållbar besöksnäring. Astrid Lindgrens Värld är bara en av spelarna som inte skulle fungera utan sin mat. När restaurangskolan hotas av nedläggning – en naturlig följd för en dyr utbildning utan sökande – så blir det självklart oro bland besöksnäringens framtidstrateger. Att ha en utbildning så nära är en oerhörd fördel för besöksnäringen och skapar också möjligheter till ett brett restaurangutbud och ännu mer tillväxt.

Marknadsföringen blir avgörande

Även om det tagit tid så kan jag inte annat än applådera den satsning kommunen gör nu genom sitt Lärcenter i samarbete med Restaurangskolan.

Vi har en utbildningsplats med lokaler (kök) i världsklass, vi har rutinerade kunniga lärare, vi har forna elever (förebilder) som tagit sig långt i branschen och vi har många praktikplatser i kök som blir allt bättre. Självklart ska en sådan ”maskin” gå skift – dygnet om helst. Kvällskurser och dagkurser om vartannat, samtidigt som Restaurangprogrammet fortsätter erbjuda elevplatser till gymnasiet.

Nu återstår en viktig sak; marknadsföringen. Lägg nu kraft på att vaska fram den allra bästa målgruppen. Unga invandrare är en given målgrupp. De finns i både första och andra generationen och de sätter värde i ett hederligt, praktiskt yrke som de kan utöva i hela världen. De vill jobba i restaurang. I de flesta länder är jobb i restaurang, och framförallt kock, ett högt aktat yrke. Bra mycket mer prestigefyllt än många andra. Många gånger har de en erfarenhet som måste valideras med svensk husmanskost och svensk livsmedelslagstiftning.

"Ett lyft för hela branschen"

Det är viktigt att deltagarna får lära sig det svenska kökets förutsättningar; stark myndighetskontroll, hög hygienfaktor, stark kontroll av råvaror, väl separerade råvaruförvaring för att undvika kontaminering, spårbarhetskravet – och sist men inte minst; hur anställningsavtal skrivs och följs. Får vi ut dessa kockar i våra kök blir de en tillgång och ett lyft för hela branschen.

En annan målgrupp är människor som vill sadla om, byta yrke och med stort intresse för matlagning. Hur man ska hitta dem kräver analys och PR-arbete. Så Lärcenter/Restaurangskolans satsning kräver mycket tänk och en strategisk plan för rekrytering av elever. Lyckas man kan det bli hur bra som helst.

Och det är viktigt för framtiden att en sådan här satsning kröns med en fullsatt kurs.

Taggar i artikel

2 kommentarer

Gösta 2019-03-10 14:13:18

Sånt sköter marknaden. Om turisterna inte vill betala för maten så betyder det att vi får hit fel turister. Det gör också att ingen vill jobba sena kvällar för låg lön. I Sälen satsar man på besöksnäringen genom att bygga en ny flygplats samt ett antal tusen ytterligare bäddar. Gissa vilken kundgrupp man riktar sig till! Men i Vimmerby har vi en nästan lika fin flygplats runt hörnet som inte ens används. I stället satsar man på att låta pöbeln slåss om några enkla jobb så att gästerna kan äta billigt. I själva verket kan man redan det på någon av stadens pizzerior. Risken att restauranganställda får förbli underbetalda är stor med detta styret. Frågan är varför det är så intressant med billig mat.

J-H 2019-03-11 11:54:46

Gösta... Svårt att fatta vad du vill säga, känns som du famlar i mörkret och inte hittar fram...

När jag äter ute så är det krav på god och vällagad "riktigt mat" annars är jag hellre hungrig en stund och äter sedan hemma.

Vad är rätt typ av turist 🤐...

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: