Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Glennfalk: Ska turisterna finansiera Vimmerbys behov av väginvesteringar?

Jag fick en räkning för trängselskatt nyligen. Hade passerat Stockholm några gånger på genomresa. Trängselskatt är en intressant företeelse. Precis som broskatt och vägskatt. Fick betala en broavgift när jag for förbi Sundsvall på väg till Luleå förra veckan.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Varför dessa skatter, undrar man? Jo, broskatt och vägskatt ska finansiera byggnationen av bron eller vägen medan trängselskatten mer ska signalera att det är många som åker där så man vill avskräcka. Om nu några kronor avskräcker folk från att åka in till Stockholm…

Men väg- och broskatten är intressant. Wikipedia beskriver den så här:

”Det här sättet att prissätta väganvändande är ett specialfall av vägavgifter, som oftast används för att finansiera ny väginfrastruktur. Många av motorvägarna och broarna i Europa, liksom många vägar och stadskärnor i Norge, har belagts med vägavgifter sedan 1980-talet. Även om den viktigaste skillnaden gentemot vägavgifter är att trängselskattens syfte i första hand är att påverka trafikantens beteende snarare än att skapa intäkter, så kan den sekundära effekten, intäkten, dock ändå komma att användas för investeringar i väginfrastruktur.”

*

Då tänker jag så här. En vägskatt på en tia införs vid Vimmerby kommungräns på alla vägar tiden juni-augusti. En kamera registrerar registreringsskylten, och ett datorprogram sållar bort alla skyltar där ägaren av bilen finns i vår egen kommun (invånarna åker gratis) och i våra grannkommuner (pendlarna åker gratis).

Skatten tas in i Vimmerby kommuns budget under rubriken ”gatu- och väginvesteringsmedel”. Pengarna ska användas till att fixa en förbifart Vimmerby. En rondell vid Krönsmon med väg in till Krönsmon, en bro över järnvägsspåret och Stångån, en ny infart till Astrid Lindgrens Värld och en anslutning till väg 40 vid en ny Hörestahults-rondell.

Det blir säkert pengar över till att fixa ”Vimmerbyallén” också, vägen till Astrid Lindgrens Värld från Åbro-viadukten.

Skulle det minska besöken? Vet inte. Tror inte det.

Skulle det vara oetiskt? Vaddå..? Varför ska det kosta att åka över en bro och en väg i Europa, men inte till Vimmerby? Det måste åtminstone vara 100 000 bilar (minst) som kommer in över kommungränsen med besökande turister, det nöter på våra vägar och 10 kronor styck skulle bli en miljon om året. Över tid skulle det bli en del pengar.

*

När folk klagar på skatten brukar jag säga att den ska räcka till mycket. Vi kommer sannolikt att få skotta ut vår snö inte bara från garageinfarten och trottoaren utan också på halva gatan ut mot mitten. Kommunen kommer bara ha råd att skotta upp mittsträngen.

Vi betalar allt högre taxor, bevakande myndigheter finansieras inte längre via skatten utan via taxor.

Vi har vant oss vid att skatten enbart räcker – och knappt det – till skola och äldreomsorg. Det blir inte mycket över sedan, och vill man det ska satsas inom exempelvis föreningslivet så måste man hitta delfinansieringar av näringslivet.

*

När Vimmerby kommun diskuterade rondellen vid Krönsmon som skulle ge infart till Krönsmon och en ny infart till ALV, så var det självklart från både Tillväxtverket och Trafikverket att kommunen var en finansierande part, och att också Astrid Lindgrens Värld var det.

Varför ska inte besökaren betala den totala kostnaden för besöket? Nu säger vän av ordning att vi får stora intäkter, turisten betalar genom att hen handlar mycket och deras kronor blir till slut kommunalskatt också genom jobb och företagande.

Riktigt. Så är det. Men så resonerar ju inte de som byggde Sundsvallsbron. De ska ha 9 kronor för varje överfart, dygnet runt, året runt. Så här motiverar Transportstyrelsen broavgiften:

”Sundsvallsbron har byggts för att man lättare ska komma fram i trafiken och för att miljön i Sundsvall ska bli bättre. Kommunen lånade pengar för att bygga bron. Nu ska alla som använder bron hjälpa till att betala tillbaka lånet, genom att betala lite varje gång de åker över den.”

Kunde det inte lika gärna kunnat gälla Vimmerby kommuns delfinansiering av en förbifart Vimmerby som skulle ge både ALV en egen infart, Krönsmon en infart och två fina  rondeller som sorterade trafiken?

Eller vi kanske inte vill ha det? Många hävdar ju att förbifarter dödar samhällenas centrum…

Tål att funderas på.

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (m) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i DV, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna och inte DV:s.

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: