Annons:

GLENNFALK: Ordföranden spelar högt med Itsam – Vimmerby borde lämna

Vimmerbyalliansen har beslutat att vara kvar i Itsam. Motivet är dels kostnaden att träda ur, dels tror man att man får ett underkontor till Itsam i Vimmerby.
Jag tror det är ett misstag.

Annons:

Kommunalrådet försöker förklara och motivera alliansens beslut på Facebook. Hon gör det genom att tycka att någon annan, d.v.s. jag som KSO 2011-2015, borde tagit tag i frågan. Exempelvis att aldrig gått in i Itsam. Exempelvis att sedan gå ur. Hon sällar sig därmed till det illustra sällskap som går under namnet ”någon annan borde gjort det”, ett sällskap där det alltid finns ”någon annan…”.

Jag har fortsatt ganska god ordning på mitt arkiv av handlingar sedan min tid som kommunalråd. Jag vet exempelvis att jag aldrig fattat ett ordförandebeslut rörande Itsam, utan beslut har tagits av kommunstyrelsen och fullmäktige där centern sitter med.

*

Beslutet att gå in i Itsam var fullmäktiges. Jag röstade ja på KF. Hur kommunalrådet röstade kan hon redogöra för själv. Mitt ja grundade jag på att Vimmerbys dåvarande IT-avdelning var en havererade enhet där skolor och kommunal förvaltning saknade IT-resurser och där det bedömdes att kommunen inte skulle kunna klara en utbyggd digitalisering själva.

Och mycket riktigt, det gick åt pengar för att komma ifatt med hjälp av Itsam. Vimmerby fick en förhöjd avgift på grund av de resurser kommunen behövde för digitaliseringen.

Frågan om en sänkning av grundavgiften aktualiserades under mitt sista år i Itsam, därefter har jag inte deltagit i några möten. Men det är givetvis inte rimligt nu, att Vimmerby kommun ska ha förhöjd avgift.

*

Från att ha ansett att Itsam varit till stor nytta för Vimmerby kommuns digitalisering, har jag nu svängt rörande medlemskapet (se tidigare krönika i år), och det beror inte på att Itsam har dålig kompetens eller inte sköter sitt jobb. Det tror jag säkert man gör. 

Utan enbart för att man flyttar kontoret, ”produktionen”, från medlemskommunerna, till Linköping.

Itsam är en fabrik med 85 Mnkr i omsättning som lämnar Kinda och medlemskommunerna. För Vimmerbys del lokaliseras jobb värda nära 26 miljoner kronor ut till Linköping. Man kanske får behålla en skärva, men knappast så många av betydelse.

*

Om ett företag skulle flytta så många jobb ut från kommunen skulle givetvis kommunalrådet uppvakta och försöka finna en lösning så jobben blir kvar. Men när kommunen själv väljer att betala så många miljoner till anställda och boende i en storstadskommun, kan man undra hur man tänker. Det är jobb som enbart är ämnade den kommunala välfärdsproduktionen. Det vill säga det är jobb som till 100 procent är skattefinansierade, jobb som bara producerar till kommunens egen verksamhet.

Kommunalrådet och Vimmerbyalliansen väljer att lägga dessa jobb i en annan kommun. Det är det jag anser anmärkningsvärt och det är därför jag tycker man ska räkna på kostnader och signalvärde, gentemot att försöka skapa jobben i Vimmerby eller i Kinda, kanske gemensamt mellan de båda.

Att man inte får tag i kompetens är struntprat, där en förbundsdirektör boende i Linköping står för icke ifrågasatt näringstillförsel.

Då kan man lika gärna säga till alla It-företag som finns i Vimmerby kommun att flytta på sig, exempelvis till Linköping.

*

Det är intressant att kommunalrådet nu försöker fokusera på att det var fel att gå in i Itsam, och att det nu är rätt att vara kvar. Kommunalrådet var möjligtvis inte så aktiv politiker 2010-2011 som hon är idag, men kommunchefen och hennes ledningsgrupp kan säkert vittna om den IT-avdelning Vimmerby hade och vad den klarade av 2011, gentemot det Itsam erbjöd.

Jag anser att som politiker måste allt ständigt omprövas. Det som är bra får fortsätta vara bra och det som är dåligt måste ändras. Inte som centern, avsluta varje problem med ”vi får vänta och se, det går nog ett tag till…” – utan verkligen ta tag i frågor och skapa verkstad. I sådana lägen kan man inte ta ”time out” från beslutsfattandet i en majoritet, så som centern gjorde titt som tätt 2010-2014.

*

Beslut måste leda till handling, handling måste ha en tidsplan och besluten en uppföljning. När man nu följer upp åren i Itsam kommer man nog att se att kommunförbundet varit till nytta för kommunens digitalisering, att verksamheten varit för dyr, att förbundsordningen borde ha en annan skrivning (antalet röster man räknar i direktionen är relaterat till befolkningsunderlaget, precis som avgiften), framförallt när det gäller fullmäktiges (ägarna) inflytande.

Men man kan också göra en scenarioplanering och se att flytten till Linköping är till stor nackdel för Vimmerby och Kinda och därför bör göra gemensam sak med Kinda, och lämna samarbetet.

*

Det skulle vara spännande att se hur Itsam ska hantera en fortsättning utan två stora kommuner, med en halverad budget, med ett tioårigt dyrt hyreskontrakt och med varsel av kompetens. Det är ett högt spel av kommunalrådet i Åtvidaberg (förbundsordföranden) och förbundsledningen. Det spelet borde synas.

Jag tror att förhandlingsläget med Itsams övriga kommuner, som handlar om Kindas och Vimmerbys utträde, nog innebär att kommunalförbundets helt bryts upp. I sådana fall borde utträdeskostnaderna kunna förhandlas. Det är kostnader som kommer att drabba alla kommuner i slutänden, då lilla Boxholm, Ydre och Ödeshögs kommuner ska finansiera ett kvarvarande Itsam tillsammans med Åtvidaberg.

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (m) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i DV, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna och inte DV:s.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt