Annons:

DEBATT: Rakare järnvägar kräver mer än krokade armar

Än en gång har det konstaterats att Kalmar län har varit, och fortsätter vara ett av de mest missgynnade länen i landet när statliga infrastruktursatsningar fördelas mellan länen.

Annons:

 Den här gången är det en föredömligt tydlig rapport från Sydsvenska Handelskammaren som sätter fingret på den orättvisa fördelningen de tio senaste åren och i gällande infrastrukturplan, en period på nästan 20 år. Utslaget per invånare uppgår infrastruktursatsningarna i Kalmar län till mindre än en tiondel av satsningarna i Stockholm eller Västra Götaland.

Dyster läsning, men förutsättningarna för en drastisk förbättring i nästa infrastrukturplan, som ska fastställas innan mandatperiodens slut, ser bättre ut än på mycket länge. 

Upprustningsbehovet för vägar och järnvägar är stort i länet. Bristerna i befintlig infrastruktur har av OECD framhållits som en hämsko för utveckling, och återkommer ständigt när näringslivsklimatet i länets kommuner undersöks och jämförs med övriga landet. Kalmar län och två andra län var ensamma i landet om att ha en negativ ekonomisk utveckling mellan åren 2008 och 2017.

Få torde argumentera emot att skicket på våra vägar och järnvägar påverkar – stor enighet råder om sambandet mellan infrastruktursatsningar och ekonomisk tillväxt. Om Kalmar län inte ska halka ännu längre efter så måste nästa infrastrukturplan innehålla ett rejält Kalmar länspaket för både järnväg och väg, som ger länet dess rättmätiga del utslaget per invånare och till viss del kompenserar för historiska orättvisor. 

 *

Detta har vi fört vidare i vårt eget parti och fortsätter att jobba för, men faktum kvarstår: ökade infrastruktursatsningar kräver först och främst att regeringen övertygas genom ett systematiskt påverkansarbete. Vi har tillsammans med Kristdemokraterna föreslagit att regionen ska avsätta resurser till sådant arbete i våra två senaste budgetförslag. Det har vi gjort för att andra regioner historiskt sett har lyckats med liknande lobbyinsatser. Som exempel Trollhättanpaketet i början av 2000-talet, som innebar att pengar togs direkt från planerad upprustning av E22. 

Hittills har regionmajoriteten sagt nej till vårt förslag, men Sydsvenska Handelskammarens rapport tycks ha fått dem att tagga upp och lova att ”bli mer kaxiga” i kontakterna med regeringen, som vi kunde läsa i tidningarna häromdagen. Det gläder oss. 

 *

Infrastrukturministern har småländska rötter. Regeringen med dess stödpartier är i princip en spegling av regionmajoriteten, den så kallade Länsunionen. Varenda kommun i länet leds av en centerpartist eller en socialdemokrat. Högprofilerade partivänner från länet sitter i riksdagens Trafikutskott och Trafikverkets styrelse. Länsunionen inser såklart att den politiska spelplanen ger dem historiska möjligheter, men också stort ansvar för att uppbåda en unison kör av röster från länet och försöka påverka den nationella infrastrukturpolitiken. 

Kanske är den insikten förklaringen till att regionmajoritetens favorituttryck den här mandatperioden blivit ”kroka arm”, som i att alla politiker i länet måste kroka arm om det ska gå vägen. Det är ju smidigt att i efterhand kunna ge oppositionen skulden.

För med givna förutsättningar vore allt annat än ett Kalmar länspaket i nästa infrastrukturplan ett politiskt misslyckande för regionmajoriteten. 

Malin Sjölander (M), vice ordförande regionstyrelsen
Jan R Andersson (M), riksdagsledamot
Pär-Gustav Johansson (M), vice ordförande regionala utvecklingsnämnden

Annons:

Gästskribent

Annons:

Annons:

3 kommentarer

Gösta 24 februari 2021 16.41

Tror nog att Trollhättanpaketets bakgrund mer handlade om att en jättestor fabrik lades ner än att någon lobbade framgångsrikt. Staten hade lika gärna kunnat hjälpa Saab på något sätt men det gjorde man inte. Jag tror att det var Maud Olofsson som tvekade. Men det var i alla fall ett skarpt läge där.

Det är ju jätteintressant att ni moderater skamlöst berättar vad som rör sig i era huvuden. Jag menar det är ju ingen som tvingar er. Men det finns som väl är mycket som visar att världen klarar sig utan lobbyister och skumma kontakter. Bra argument räcker. Vi har inte råd att betala för hotell och restaurang åt såna som ni drömmer om.

Det är bra att staten kan hjälpa till om det sker stora nedläggningar på olika platser i landet. Hjälp inte till att göra världen mer ogudaktiga än den redan är.

Martin Danielsson 24 februari 2021 17.03

Till skillnad från Gösta tycker jag det är bra att M och KD berättar om vad de vill. I Göstas värld så är väl oppositionen förbjuden och vi lever i ett förlovat socialdemokratiskt land med kostigar till vägar och nedlagd infrastruktur i övrigt inklusive järnväg. Fortsätt M och KD och ta inget intryck av gnällspikar som ondgör sig över tider som flytt. De ogudaktiga tankarna står inte ni för! Framtiden tillhör er inom oppositionen inte en självgod regionstyrelseledning. Upp till kamp!

Fd Pendlare 25 februari 2021 17.51

Nu glömmer du en viktig detalj här Martin Danielsson. Inget har hänt under tiden när det satt en moderatregering heller. Så fort politiker ifrån mindre distrikt kommer till Stockholm så får de hybris. Kalmar län har varit duktigt eftersatt i över 40år. Inget har hänt! Varför?! Att moderaterna skulle lösa detta är ju lika troligt som att se en enhörning. Det moderaterna vill är montera ner välfärden, smita med skatten och ha mer pengar. Sådan syn är skrämmande!

Hörs!

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta