Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Skulle du vilja se sex timmar arbetsdag?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Vår krönikör Linus Johansson tror att Västervik har skrällchans i SM-kvartsfinalserien mot Vetlanda. Foto: Roger Carlsson

Krönika: Ljung måste skrämma bort hjärnspöken i kväll – då har Västervik skrällchans

Speedwaybanan i Vetlanda är bespottad. Den är i det närmaste hatad av en stor del av speedwayfansen i Sverige. Den är avskydd av många förare. Det är på den här banan Västervik måste prestera när SM-slutspelet drar igång. Deras trumfkort är Peter Ljung. I kväll måste han bevisa att han inte ”bara” kan köra speedway utan att han även kan jaga bort hjärnspöken.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

I många år har Vetlanda varit extremt starka på sin hemmabana. Det har gjort att klubben radat upp framgång efter framgång.

I lika många år har lagets hemmabana varit hatad och bespottad av speedwaysverige – och av förareliten. Inte av alla, förstås, men av många. Fråga tio personer vilken bana i Sverige som ger tråkigast speedway och jag lovar att nio av dem svarar ”Vetlanda”. Den har kallats för allt från ”sandstrand” till ”travbana”.

Kommer med en negativ inställning

Det ligger förstås viss sanning i det där. Men ska vi titta lite djupare beror det nog snarare på det här:

* Vetlanda har en förmåga att värva förare som passar på banan och har den kunskap som krävs för att lära ut knepen som krävs för att göra motståndarna till koner.

* Vetlanda har varit aspiranter till SM-guldet i stort sett varenda säsong de senaste 10-15 åren och har således haft ett svårslaget lag.

* Motståndarna kommer till ”travbanan” med en negativ inställning. ”Banan är usel”, ”hoppas matchen tar slut innan den börjar”, ”tur att jag inte behöver komma hit så ofta”, är inte tankar som fungerar om man vill vinna en match. 

Peter Ljung i huvudrollen

Där i ligger Västerviks tuffaste utmaning i kväll. Jag tror att flera förare landar in i Vetlanda i dag med en negativ inställning. Och då kan jag lova att Bartosz Zmarzlik, Artem Laguta, Leon Madsen och de andra blir i stort sett omöjliga att besegra.

Därför vill jag påstå att Peter Ljung är Västerviks överlägset viktigaste förare i kväll. Ljung har kört hur många varv som helst på Vetlandabanan. Det är en av hans absoluta favoritbanor i världen. Han vet var varenda gruskorn är placerat. Det är Peter Ljung som ska se till att jaga bort lagkamraternas hjärnspöken. Och i ärlighetens namn borde det inte vara så svårt. Jag menar:

* Nicki Pedersen är Nicki Pedersen med allt vad det innebär. Han räds inget eller ingen.

* Martin Vaculik har tidigare kört i Vetlanda med goda resultat och bör i grunden ha en positiv inställning till banan.

* Peter Kildemand kan sätta skräck i vilken motståndare som helst (på gott och ont).

* Bartosz Smektala borde vara som klippt och skuren för den långa Vetlandaovalen.

* Mikkel Bech Jensen är i grunden det starkaste kortet av båda lagens nummer sex och sju.

* Anton Karlsson kan bara gå ut och njuta av sin största match i karriären. 

Har chans att skrälla

Peter Ljung då? Ja, han behöver ”bara” jaga bort några hjärnspöken och leverera en tvåsiffrig poängskörd.

Med det sagt så står Västervik inför en av de allra tuffaste uppgifterna man kan ställas inför i speedwayvärlden i kväll. Trots det tror jag att laget har skrällchans. Kanske inte i kväll, men i kvartsfinalserien som helhet.

Vad krävs då för att Västervik ska ha en vettig chans i returen på hemmabanan om en vecka? Ja, en förlust större än tio poäng tror jag inte att Västervik kan plocka in. En 4-6-poängsförlust i kväll? Ja, då har Morgan Anderssons gäng ett mycket bra läge inför returen.

Annons:

Linus Johansson

Linus Johansson

linus.johansson@dagensvimmerby.se

073 843 54 27

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: