Annons:

Chaufför Roger Eriksson är kritisk till KLT's nya biljettsystem som han menar skapar en ohållbar arbetsmiljö. Foto: Henrik Nestor

Dysfunktionellt biljettsystem leder till osäker arbetsmiljö

KLTs nya biljettsystem är dysfunktionellt och orsakar hotfulla situationer, menar Roger Eriksson, chaufför på Nilsbuss.

Annons:

Från och med 16:e augusti kör KLT med öppna framdörrar på sina bussar, efter att ha haft dem stängda för resenärer under Coronapandemin. Sedan framdörrarna börjat öppnas har KLT-chaufförerna fått stifta bekanskap med företagets nya biljettsystem – ett system som försämrat chaufförernas arbetssituation dramatiskt, menar busschaufför Roger Eriksson:

– Systemet är väldigt tungrott, man får leta hela tiden. Dessutom fungerar det inte som det ska. När jag till exempel  stannar till vid en hållplats ska biljettförsäljningsmenyn gå igång automatiskt – det gör den inte, så jag får inleda varje stopp med att sitta och trycka i menyn.

De periodkort som pendlare kan köpa fungerar bara till och från, funktionaliteten för QR-koder är bristfällig, och biljetter från SJ accepteras i praktiken aldrig av systemet.

– Men det största problemet är att när jag kommer in i Jönköpings eller Kronobergs län, då försvinner möjligheten att sälja enkelbiljett och 24-timmarskort. Där kan man bara åka med reskassa och ofta fungerar inte den heller – istället visas saldo på kortet.

 

Biljettmeny för skärgårdsbåtar

Roger Eriksson visar på skärmen hur det går till när en busschaufför ska sälja en biljett till någon som just klivit på bussen.

– Det enda vi ska sälja här på bussen är enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett. Inget annat.

Han pekar menande på skärmen där otaliga alternativ radar upp sig: "Enkelbiljett Idö skärgård", "Enkelbiljett söder, södra skärgården", "Cykelbiljett Klintemåla skärgård", "Cykelbiljett mellersta skärgården". Listan fortsätter i det oändliga.

– Jag vet inte var de har fått det här ifrån, suckar Roger Eriksson. Det är som att vi skulle driva ett skärgårdsbåtbolag.

 

Arbetsmiljöproblem

Eftersom biljettsystemet inte fungerar tillåter Roger Eriksson och hans kollegor många resenärer att åka med utan att betala:

– Man kan ju inte neka någon att åka med när det är biljettsystemets fel.

Den uteblivna biljettförsäljningen blir förvisso ett ekonomiskt problem för KLT, men även kunderna påverkas:

– Den som har köpt biljett kan ju bli stött när andra får åka gratis. Dessutom blir det såklart förseningar i trafiken när systemet krånglar hela tiden, vilket också drabbar resenärerna. Och för oss chaufförer är det här ett stort arbetsmiljöproblem, det blir väldigt stressande.

 

Hotfulla situationer

De olika bussbolag som kör i regionen har olika regler för huruvida framdörrarna ska vara öppna eller stängda för resenärer. Som Roger Eriksson uttrycker det: "Det är djungelns lag som råder". Till följd av den förvirring som uppstår bland resenärer av detta inkonsekventa förhållningssätt, och som ett resultat av biljettsystemets många brister, har arbetsmiljön för busschaufförer försämrats påtagligt, menar Roger Eriksson. I vissa fall kan chaufförens arbetsmiljö till och med innebära direkt fara:

– Det har varit hot från resenärer och polisen har varit inkopplad och fått lyfta ut folk ur bussar. Och jag talar inte bara för oss på Nilsbuss – samtliga chaufförer på bolag som öppnat framdörrarna är missnöjda med situationen.

 

"Skandal"

Biljettsystemet är utvecklat av ett norskt företag som ironiskt nog heter Fara. KLTs förra biljettsystem, också det en Faraprodukt, genomgick närmare ett år av justeringar innan det fungerade någotsånär. Nuvarande system har tagit två år att utveckla.

– Jag tycker det är skandal att de har jobbat i två år och ändå inte lyckats få till ett fungerande system. Den här situationen är ohållbar.

Ser du någon lösning på problemet?

– Hade jag fått bestämma hade kollektivtrafiken hamnat på skattekontot. Då hade vi sluppit hela den här biljettcirkusen.

 

KLT tar upp frågan

Enligt Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT, ska frågan om ytterligare ett nytt biljettsystem tas upp på kollektivtrafiknämnden idag torsdag.

– Beslutet imorgon påverkar framtida arbete, meddelar han.

Kan det bli aktuellt med skattefinansierad kollektivtrafik?

 – Biljettkostnader och finansieringen av kollektivtrafiken är ett politiskt ställningstagande som vi arbetar utefter.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt