Nu ska årets matbluff 2021 utses. Här är de sex utvalda finalisterna. Foto: Pressbild/Äkta vara
Den ideella konsumentföreningen Äkta vara driver frågor om ärligare mat, bättre matkvalitet och att mat ska innehålla det förväntade. Man anordnar sedan sju år tillbaka också antitävlingen Årets matbluff, till vilken 2021 års finalister nu har utsetts.
Under året har man fått in 186 nomineringar (nytt rekord) från privatpersoner, som de anser är ”bluffiga”, och därefter har en jury utsett de sex finalisterna.
Kreativa finalister
I dag, måndag 17 januari, drar omröstningen i gång på Äkta varas hemsida där svenska folket ska utse vinnaren av den föga prestigefyllda utmärkelsen.
Bland de kreativa finalisterna finns HealthyCo:s lime- och chipotlemajonnäs (som frontas av Tina Nordström) utan lime och chipotle i, ”klimatsmart” mjölk från Arla, Plantins solrosolja som säljs för 2 000 kronor litern så att ”konsumenten luras att tro att detta är äkta vara”, Änglamarks fruktgodingar - jordgubb som riktar sig mot barn men bara innehåller 4,5 procent jordgubbar, Abbas enspånsrökta blåmusslor som på förpackningen fås att framstå som att de kommer från den svenska västkusten fast de egentligen är odlade i Chile och sedan fraktade till Korea för beredning och förpackning, och avslutningsvis Gilles Finskorpor Mandel som innehåller 15 olika ingredienser men ingen mandel.
Nya trend
– En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, i ett pressmeddelande.
Men vad är egentligen en matbluff?
– En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen. En annan kan vara att konsumenten luras tro att produkten har en annan härkomst än vad egentligen har. Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter, säger Björn Bernhardson.
2020 röstades Pop! Bakery Smördeg fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff. Den fick 5 644 av totalt 14 610 röster. Problemet med den smördegen var att den inte innehöll något smör.