Sex till sju dieseltåg märkta med Kustpilen är just nu på reparation på tågdepån i Kalmar. När de är redo att sättas på räls igen är oklart.
– En del av de här tågen är lite äldre och vi har tyvärr ett högre felflöde än vad vi skulle vilja ha. Vi gör en hel del reparationer och de reparationer vi gör får vi inga problem med utan vi får nya fel. Det är tyvärr så att vi har haft för många fel samtidigt och då får vi problem med att få ut fordonen, säger Fredrik Nordström, vice vd på Bombardier, som ansvarar för underhållet och felsökningen av de tåg som Kalmar länstrafik, KLT, äger och hyr in.
Oklart när tågen är i drift
Han kan inte säga när tågen kommer vara i drift igen. Företaget har tillsammans med KLT arbetat fram en handlingsplan som går ut på att tillsätta mer resurser i verkstaden. I framtiden ska felen därför åtgärdas snabbare.
– Så för att säkerställa en bättre tillgänglighet så jobbar vi med en handlingsplan för både det tekniska och för att tillsätta mer resurser för att snabbare få ut tågen i trafik igen, säger Fredrik Nordström.