Kommunens kontaktcentrum öppnades redan i april, men nu var dagen kommen för den officiella invigningen.
– Förr eller senare kommer våra medborgare i kontakt med kommunen. Det kan handla om en grop i gatan, en soptunna som inte tömts, ett bygglov eller ett barn i behov av förskoleplats. Tanken är att man ska kunna vända sig till samma ställe. Det ska finnas en väg in i kommunens organisation, sa Jacob Käll och tog fram saxen för att klippa bandet till applåder från den samlade skaran tjänstemän och kommuninvånare, som dock inte var så många till antalet.
Satsning under utveckling
Han underströk dock att det är en satsning under utveckling.
– Det ska vi se som något positivt. Allt är inte klart idag, utan det är mycket som är på gång, sa han och fortsatte:
– Därför skickar vi med en uppmaning till den som kommer hit, att komma med synpunkter och idéer, säga vad som fungerar och kanske inte fungerar ännu. För på så sätt kan det utvecklas och bli något riktigt, riktigt bra.
”Vimmerby sen”
Flera års planering och byggnation ligger bakom. Enligt kommundirektör Carolina Leijonram har Vimmerby kommun valt ut godbitarna från andra kommuner som ligger steget före. Bland annat Hultsfred.
– Vimmerby är ganska sen, måste jag säga, med att ändra entrén och öka tillgängligheten för medborgarna. Det var verkligen dags nu.
Varför har det dröjt så länge?
– Vi har helt enkelt inte varit mogna på tjänstesidan och bland politikerna att landa i hur vi ville ha det. Det har fått ta sin tid, huvudsaken har varit att det ska bli bra. Och vi är väldigt nöjda med resultatet.
Tyckte en viktig grupp glömts bort
Solveig Sjöbladh och Erna Heelge från Vimmerby PRO och kommunala pensionärsrådet kände dock att en viktig grupp i samhället glömts bort. Nu ville de ha svar på hur man tänkt, när den stora gruppen pensionärer inte ens nämns i informationsbroschyren.
– Vi utgör ändå en tredjedel av invånarna, vi hade trott vi skulle få lite mer information här idag. Men nu har vi haffat lite folk och fått mer klart för oss vad vi kan få för hjälp, så de inte säger att ”det är inte vårt bord”. För alla är inte så bekväma med den där webben. Vi har skapat ett samhälle som är krångligt för många.
– En väg in betyder att kommunens kontaktcenter hjälper invånarna med deras ärenden och frågor – vad det än gäller. Antingen ger vi svar och hjälp direkt, eller så ser personalen till att man får hjälp av rätt person i rätt verksamhet, lugnade Leijonram.
”Skönt att vara i mål så långt”
Thorsten Möller, teamledare, kände sig mycket nöjd.
– Det har varit mycket jobb, nu känns det skönt och spännande att vara i mål så här långt. Framåt fokuserar vi på att få in uppgifter i kontaktcentret. Vi har redan kontaktat de olika förvaltningarna, och kommer kontakta fler efter hand, så vi kan enas om vilka uppgifter vi kan och ska lämna ut åt dem, i syfte att avlasta.
I entrén hänger en ny tavla av konstnären Bergliot Kvarnare. Den avtäcktes nu, dagen till ära. För musikunderhållningen svarade Albin Begu från Kulturskolan som framförde stycket Asturias till eget gitarrspel.