Annons:

Första skoldagen efter lovet – då ställde KLT in enda bussturen

Bilden är en genrebild. Foto: KLT/pressbild

Första skoldagen efter lovet – då ställde KLT in enda bussturen

I dag var det höstterminens första dag för skolorna i kommunen. Då ställde KLT in en av landsbygdslinjerna till Vimmerby och hänvisade till nästa avgång. Problemet är att det inte går någon ”nästa avgång” på linjen i fråga.
– Det var nog många barn som missade den första skoldagen i dag, säger en förälder vi har pratat med.

Annons:

Strax efter klockan 07 på måndagsmorgonen skulle Kalmar länstrafiks (KLT) buss på landsbygdslinje 85 ha lämnat Totebo och inlett sin resa till Vimmerby via Spångenäs, Hällerum, Grinderum, Hålbäckshult, Nyshult, Koppetorp, Långbrötsle och Frödinge.

På grund av förarbrist hos leverantören Nilsbuss tvingades dock turen ställas in och många skolbarn som stod och väntade vid hållplatserna fick vända om och gå hemåt igen denna första dag efter sommarlovet – allt från barn som går i förskoleklass i Frödinge till gymnasieungdomar som skulle till Vimmerby.

Hur ser rutinerna ut?

 – Jag följde mina barn till busshållplatsen eftersom det var första dagen. När bussen aldrig kom kollade jag KLT:s app och där stod det att turen var inställd. Nu hade jag möjlighet att skjutsa våra barn till Frödinge, men det stod flera barn vid hållplatser längs vägen som vi fick stanna och säga till att bussen inte skulle komma. De gick hemåt igen, så det var nog många barn som missade den första skoldagen, säger en förälder som vi har pratat med.

– Enligt KLT:s kundtjänst, som jag pratade med i dag, så ska alla skolor informeras om när busslinjer ställs in, men personalen vi pratade med i Frödinge visste ingenting och någon information till oss föräldrar har inte gått ut. Det man undrar över är ju hur rutinerna ser ut, men också hur KLT i appen kan hänvisa resenärer till ”nästa avgång”? På den här linjen kommer det inte någon mer buss under hela dagen, utan morgonturen är den enda avgången – om det nu inte var tänkt att de skulle köra en extrabuss senare.

KLT-chefen ber om ursäkt

Stefan Karlsson, Trafikchef på Kalmar länstrafik, ber om ursäkt för den uteblivna bussavgången och säger att han förstår att detta ställde till problem på morgonen. Vi ombads skicka frågor via e-post, och fick svar på samma sätt tillbaka.

Vad var orsaken till den inställda turen?

 – Brist på personal hos företaget som kör avgången. I detta fall Nilsbuss.

Vilken prioritering görs när en linje ställs in? I detta fall handlar det om ett ganska stort antal landsortsbarn som inte tar sig till skolan med den enda bussen som går under dagen.

– Vi fokuserar alltid på att skolbarnen ska komma till och från skolan. Dessvärre så kan det ibland inträffa flera saker samtidigt som gör att avgången uteblir utan att vi hinner omfördela resurser och fordon. I detta fall fick vi (Kalmar länstrafik) dessvärre inte kännedom om förarbristen förrän ca 20 minuter efter avgångstiden vilket gjorde att det inte fanns tid för att omfördela fordon för att åtgärda problemet.

När förväntas linjen komma i gång igen?

– Vi utgår alltid ifrån att trafikföretagen som ska utföra transporterna kör utifrån den tidtabell som är beslutad. Vi har inte fått till oss att företaget inte kan köra turen och därför utgår vi från att linjen kommer gå som tänkt i morgon.

Varför går det inte ut någon form av information till berörda personer?

– Linje 85 är en allmän busslinje, alltså ingen busslinje som är särskilt utformad för skolresor. Vem som helst får och kan resa med bussen. Det finns därför ingen körordning kopplat till vilka elever som ska bli upphämtade vid en viss hållplats. Vi på Kalmar länstrafik saknar information om vilka elever som bor i närheten av den specifika linjen.

I appen hänvisas till ”nästa avgång”. Hur kan ni göra det när det inte finns någon ”nästa avgång” på den här linjen?

– De allra flesta trafikmeddelanden i vår app och på hemsidan är standardiserade för att kunna användas på samtliga linjer i trafiksystemet. Det innebär dessvärre att det kan finnas vissa tillfällen då ett trafikmeddelande inte ger exakt relevant information på alla linjer. I detta fall förstår jag att informationen inte riktigt är till någon hjälp. Vi kommer att se över hur vi utformar våra trafikmeddelanden.

Vi har sökt Nilsbuss vd Anders Fransson.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt