Annons:

Regionen satsar miljoner på marknadsföring internationellt

Regionen satsar nu miljoner på att marknadsföra länet internationellt. Foto: MostPhotos

Regionen satsar miljoner på marknadsföring internationellt

Region Kalmar län har nu tagit beslut om att göra en länsövergripande satsning på internationell marknadsföring av besöksnäringen.

Annons:

Kalmar län är efter storstäderna Sveriges mest besökta region under sommaren. Regionen menar att tillväxtpotentialen fortfarande är stor och inte minst bland besökare från andra länder. 

Främst är det invånare i Tyskland, Danmark och Nederländerna som man ska försöka locka hit.

Region Kalmar län går in med 3,5 miljoner kronor i satsningen och länets kommuner bidrar också för åren 2024 och 2025. Totalt satsas det drygt sju miljoner kronor på marknadsföringen av besöksnäringen.

Dessutom sa regionala utvecklingsnämnden ja till ett bidrag som handlar om att stärka banden mellan småföretag i Småland och på Gotland. Bidraget är på en miljon kronor. 

Utöver dessa pengar går Region Jönköping, Region Kronoberg, Region Gotland, Coompanion Kalmar län, Coompanion Kronoberg, Coompanion Gotland samt Tillväxtverket in med pengar i projektet.

Mellan 2024 och 2027 satsas totalt drygt åtta miljoner kronor på projektet. Syftet med projektet är att hjälpa småföretag på landsbygden för att gemensamt stärka deras konkurrenskraft och främja en hållbar tillväxt. Detta ska åstadskommas genom bland annat innovationsmetoden Design Thinking samt en gemensam plattform för kunskapsdelning.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt