Annons:

Hultsfreds kommun försöker få fler poliser till orten med hjälp av kampanjen "Plundra oss inte på vår polis" men de bryter mot kommunallagen, enligt professorn Olle Lundin. Foto: Ossian Mathiasson

Hultsfreds kommun gör sig skyldiga till brott: ”Går över en gräns”

Hultsfreds kommuns kampanj för att få fler poliser till orten har stött på problem. Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, anser att de bryter mot kommunallagen då de använder skattepengar till att kampanja på en annan myndighets område.

Annons:

Under 2016 ökade befolkningen i Hultsfred mest i landet (4,9 procent) men problemet är att polisbemanningen på stationen i Hultsfred har minskat. Det finns endast en polis i yttre tjänst i Hultsfreds kommun och det anses vara för dåligt, enligt kommunen. 

Kommunen krävde ändring – och drog under hösten 2017 igång uppropet ”Plundra oss inte på vår polis”.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, är kritisk mot kommunens kampanj och hänvisar till kommunallagen där det står att kommunen inte får ägna sig åt eller lägga resurser på uppgifter där någon annan kommun, landstingen eller staten anses ha exklusiv kompetens.

Påverkar polisen

I detta fall handlar det om att kommunen försöker påverka Polismyndigheten.  

Det är SVT Nyheter Småland som var först att rapportera om Hultsfreds kommuns felaktiga agerande.

– Kommunpolitiker och tjänstemän har yttrandefrihet och kan uttala sig i till exempel media om olika frågor men när man börjar lägga kommunala resurser på att påverka en annan myndighets verksamhet så går man över en gräns, säger Olle Lundin till SVT Nyheter Småland.

"Staten sköter sitt"

Han tycker att polisuppropet påminner väldigt mycket om Sollefteå kommuns kampant mot nedläggningen av akutsjukhuset och båda kommunerna har använt skattepengar i hopp om att få till en ändring.

– Det handlar om att det ska vara ordning och redo, att staten sköter sitt och kommunen sitt. När man lägger sig i varandras verksamheter så blir det krångligt och det blir också ett resursslöseri att kampanja mot varandra, säger till SVT Nyheter Småland.

Enligt SVT Nyheter Smålands granskning har kampanjen kostat skattebetalarna 31 165 kronor från 14 november till 22 januari och det är exklusive egen arbetstid.

"Kan inte lägga oss ner"

De köpt annonsering på Facebook, pins med kampanjens slogan och två tjänstemän på utvecklingskontoret har jobbat deltid med kampanjen: har jobbat deltid med kampanjen.

– Kostnaden är i det här sammanhanget ganska liten. Vi som liten kommun kan inte lägga oss ner och acceptera det som sker. Vi måste kunna påverka även i sådana frågor, även gentemot myndigheter, säger Lars Rosander till SVT Nyheter Småland.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt