Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Över 30 miljoner satsas på att förbättra Stångådalsbanan.

MÅNGMILJONSATSNING PÅ STÅNGÅDALSBANAN

Hårt eftersatta Stångådalsbanan tilldelas över 30 miljoner inom ramen för Landsbygdssatsningen. Förbättringarna som planeras kommer främst att genomföras på sträcken mellan Kalmar och Hultsfred.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Stångådalsbanan fanns inte med i det första förslaget till nationella transportplan för åren 2018-2029. Trots det får man redan nu 31,5 miljoner kronor som ska gå till att förbättra säkerheten längs med strået. Det berättar LN/VT i dag.

– Det känns oerhört bra, säger Lennart Ivarsson och Peter Sieurin, båda samhällsplanerare på Trafikverket region Syd, till LN/VT.

Regeringen har tillsatt ytterligare 160 miljoner till Landsbygdssatsningen. 44 av dem hamnar i Region Syd och 31,5 av dem satsas alltså på Stångådalsbanan.

– Det stämmer. Det är faktiskt så att hela 20 procent av den totala landsbygdsbotten nu går till Stångådalsbanan, inom ramen för landsbygdssatsningen, säger Lennart Ivarsson.

Ska höja säkerheten

Pengarna ska gå till att höja tågens hastighet, öka säkerheten och höja komforten.

– Vi ska väl säga att de flesta av de här sju åtgärderna som nu beslutats hamnar på den södra delen av Stångådalsbanan, från Hultsfred i norr och ner till Kalmar. Men nu ska vi ha i beaktande att under det senaste året, inom ramen för underhåll, har spåren över Opphems mosse förstärkts, liksom järnvägsinfarten till Gamleby via Tjustbanan förbättrats.

De stationsmiljöer som kommer förbättras är Berga, Blomstermåla och Högsby.

– Vi gör bland annat åtgärder för att öka tillgängligheten, gör stationsområdena mer lättnavigerade. Och i övrigt är det plankorsningar som förbättras. Det kan vara vid gårdsmiljöer där mjölkbilen passerar, eller vid kluster av vägövergångar över spåret.

Att det satsas på den södra delen av Stångådalsbanan beror på att resandet är som störst där.

– Pengarna och insatsen gör helt enkelt mest nytta där. Plus att vi har gjort åtgärder även på den norra delen.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion