Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Längtar du till vintern?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Någon satsning på järnvägarna i länet finns inte med i Regeringens nya transportplan. Foto: Arkivbild

JUST NU: LÄNET BORTGLÖMT I NYA TRANSPORTPLANEN

Alldeles nyss presenterade Regeringen sin nationella plan för åren 2018-2029. Frågan är om planen innebär dödsstöten för Stångådalsbanan och Tjustbanan som inte tilldelas några medel i planen.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Presskonferensen med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Isabella Lövin inleddes vid 12 och i den presenterar Regeringen mängder med satsningar på 700 miljarder i Sveriges järnvägsnät och vägnät.

Men det är inte många kronor som hamnar i Kalmar län. De enda av de större investeringarna som hamnar i Kalmar län är E22-sträckan mellan Gladhammar-Verkebäck, en upprustning av Ölandsbron samt en satsning på E22 vid Bergkvara. 

Satsningar på riksväg 40

Av de sträckor som påverkar vår region mest så blir det satsningar på en förbifart vid Eksjö och en upprustning av riksväg 40 mellan just Eksjö och Nässjö.

Omfattningen av Regeringens satsning är 100 miljarder större än den förra nationella planen. Huvudnumret i den nationella planen är nya stambanor mellan landets tre största städer: 

"Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer med korta restider som främjar en tydlig överflyttning av resor från flyg till tåg."

Oklar påverkan

Regeringens har också fastställt ramarna för den regionala infrastrukturposten. Kalmar län får 931 miljoner kronor och senast den 1 oktober ska länsplanen fastställas.  

Hur järnvägarna i länet påverkas av Regeringens beslut är förstås oklart i dagsläget. Regionförbundet har tillsammans med många olika aktörer i länet kämpat för en elektrifiering av Stångådalsbanan. DV/DH återkommer med reaktioner på dagens beslut. 

Fotnot: Samtliga större satsningar i södra Sverige kan du läsa om här. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion