Annons:

Butiken bemöter oro över att brukare inte ska få hem sina varor

Björn Johansson äger Tempobutiken i Vimmerby. Foto: Arkivbild

Butiken bemöter oro över att brukare inte ska få hem sina varor

En person har hört av sig till kommunen och uttryckt oro över att Tempobutikens problem med att få varor från sina leverantörer ska leda till att brukare inte får sina hemleveranser som överenskommet.
– Vi har alltid löst det, säger Tempos ägare Björn Johansson, som även får stöd av kommunens enhetschef.

Annons:

En synpunktsblankett har upprättats sedan en biståndshandläggare vid socialförvaltningen nyligen fick in ett klagomål via telefon.

Det hela handlade om att uppringaren undrade om det fortfarande bara är Tempo som man som boende i staden kan handla från om vill ha hjälp med sina inköp via kommunen.

”Det blir svårt då det inte finns några varor”, ska inringaren ha sagt till biståndshandläggaren samt berättat att hon själv fått besked från Tempo att de ska fylla på med ”lite i taget”.

”Har alltid löst det”

Ända sedan i våras har Tempo i Vimmerby haft stora problem med att få varor från sina leverantörer, och flera hyllor, kylar och frysar har gapat tomma på grund ett av skifte av terminal på den plats där lagerhanteringen görs.

Enligt butiksägare Björn Johansson ser man dock en ljusning på problemet. Senare den här veckan ska en stor leverans komma, men framför allt påpekar han att man trots problemen har levererat de varor som kunderna beställt och att man inte har fått några klagomål kring detta.

– Det stämmer att vi har haft problem med våra varuleveranser till butiken, men vi har alltid löst det om beställningen har kommit dagen innan. Vi plockar alltid i ordning varuleveranserna först och har nu lärt oss vad våra kunder vill ha, berättar han.

– Visst kan det hända att någon enstaka vara har saknats för någon kund, men då har vi ersatt det med någon annan. Att alltid kunna garantera 100 procent leverans av exakt beställd vara kan ingen butik göra.

”Blandar ihop olika saker”

Björn Johansson tycker att det är ett märkligt förfarande att kontakta kommunen om man upplever något problem med butikens utbud eller den tjänst man får.

– Då är det ju betydligt bättre att höra av sig till oss direkt, så löser vi det. Vi har även regelbundna samtal med kommunen för att allt ska vara rätt. Här känns det tyvärr som att inringaren inte riktigt har koll på hur kedjan fungerar, och blandar ihop olika saker.

Hanna Revelj Westrin, verksamhetschef för vård och omsorg i hemmet, bekräftar för vår tidning att Tempo har skött sina åtaganden till fullo.

– Vi har inte fått till oss någon kritik om att hemkörning av varor från butiken inte skulle fungera – är fullt nöjda med hur det fungerar, och har inte fått till oss något annat från våra brukare. Vi har en kontinuerlig dialog med vår avtalade leverantör när frågor eller funderingar uppstår, säger hon.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt