Annons:

Elbilstillverkaren Inzile satsar stort i Västervik

Peter Wretlund regionråd, Peter Swärd Inzile, Ragnar Åhgren Inzile och Dan Nilsson (S) kommunalråd

Elbilstillverkaren Inzile satsar stort i Västervik

Under 2022 är planerna att 1 000 elfordon ska byggas i Västervik av företaget Inzile. Företaget som funnit i Västervik sedan 2016 har än så länge arbetat med att utveckla sina fordon men i höst kommer de att leverera sina första beställda fordon. Går allt som det är planerat kommer de att sysselsätta upp till 95 anställda i Västervik.

Annons:

Ragnar Åhgren äger företag som finns på Lucernavägen i Västervik. Här har man fört en relativt undanskymd tillvaro, men det är det snart slut på efter att företaget varit ute på flera mässor i Europa och fått stor uppmärksamhet för sina elfordon.

- Det har varit framgångsrika mässor som gjort att ett antal presumtiva kunder har kontaktat oss. Vi har även fått två kunder som vill att vi ska leverera fordon till dem under sommaren, säger Ragnar Åhgren.

Företaget hette Carvia tidigare men ändrade namn förra året till Inzile. Till att börja med arbetade de med eldrivna arbetsfordon men har också upptäckt en ny marknad som de tror kommer att explodera inom de närmaste åren.

- Det handlar om paketleveranser till kunder då e-handeln kommer att öka än mer än vad den gör idag. Samtidigt kommer fler och fler storstäder att bli fossilbränslefria. Kravet från privatpersoner och beslutsfattare är leveranser som kan göras snabbt, fossilfritt och med fordon som går tyst, säger Ragnar Åhgren.

Det är därför som han tror att företaget ligger precis rätt i tiden med sina lätta fordon som går tyst i stadstrafik och som är fossilfria.

- Vi har redan sålt fordon till Bring som levererar paket till privatpersoner i storstäderna. Samt till Malmö stad som har fattat beslut om att de ska vara fossilbränslefria 2020.

Tillverkas i Västervik

Bilmodellerna utvecklas i Göteborg, där Inzile har anställda ingenjörer. Säljorganisationen är stationerad i Stockholm och tillverkningen är planerad att ske i Västervik.

- Produktionen börjar i sommar med de första tio bilarna som monteras för hand. Vi räknar med att fortsätta utvecklas så 2021 är planerna att tillverka 500 fordon och 2022 1 000 elfordon.

Förhoppningen är att år 2022 kommer det att finnas mellan 90 – 100 anställda i företaget, där cirka 70 anställda är montörer. Det ställer i sin tur krav på kommunledningen i Västervik.

- Det sätter verkligen kommunen på prov dels för att hitta lämpliga lokaler samt hjälpa företaget med kompetensförsörjningen, säger kommunalrådet, Dan Nilsson.

Han tycker att det är bra att det finns företag som vågar utmana framtiden och arbeta långsiktigt.

- Jag är mycket imponerad av företagets tålmodiga och långsiktiga satsning för att starta tillverkning i Västervik samtidigt som de tänker miljömässigt, säger Dan Nilsson.

Var tillverkningslokalerna kommer att finnas är inte bestämt än men det pågår diskussioner mellan företagsledningen och kommunen.

Elfordonen är tänkta att

·         Kunna köras i en hastighet om högst 50 kilometer per timme

·        Klara 25 mil på en laddning

·        Gå i storstäder som kräver fossilbränslefria fordon

·        Lasta ett ton

·        Dra två ton

·        Chassit tillverkas av jute, en snabbväxande växt som går att återvinna

 

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt