Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Vimmerby tappade nästan 100 invånare under det tredje kvartalet. Foto: Jakob Karlsson

Mörkt kvartal för kommunen – tappade nästan 100 invånare

Det tredje kvartalet 2019 går inte till historien som ett av Vimmerbys mest framträdande. Det politiska kaoset toppas nu av ett rejält befolkningstapp. 30 september hade kommunen 97 färre medborgare än tre månader tidigare.

Annons:

Det innebär att Vimmerby nu har 15 647 invånare – och minskningen kommer att ge ett lägre statsbidrag.

Födelsenettot låg på -1 och istället är det flyttrörelserna som drabbar kommunen så negativt. 95 personer fler flyttade ifrån Vimmerby än vad som flyttade till. Nettot mot egna länet låg på -45, övriga Sverige på -71 och gentemot utlandet på +21.

Det tredje kvartalet brukar vara det sämsta för landsbygdskommuner då många flyttar för studier inför höstterminen. Ser man till hela 2019 har Vimmerby tappat 117 invånare. Födelsenettot är -7 och flyttnettot -112. Nettot gentemot länet är -17, gentemot landet -141 och gentemot utlandet +56.

Ser man till länet så har befolkningen ökat med 681 personer. 245 351 är nu boende i Kalmar län. Ökningen beror enbart på inflyttningen från utlandet. Där är nettot + 1 146. Kontra övriga län i landet har länet tappat 452 personer. Födelsenettot är också negativt och ligger på -37.

Sju av tolv kommuner i länet ökar sin befolkning. Mest ökar Kalmar med hela 675 personer. Även Oskarshamn ligger på plussidan med 164 fler invånare under året.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

9 kommentarer

Johan Rosén 2019-11-13 21:26:31

Ja även i denna del påtalade vi liberaler i vårt mandatprogram att förutom mål med befolkningsökning så angavs medlet att det skulle ske genom migration. Även om flodvågen från 2015 visar att landet Sverige inte klarar en invandring då som nu, så innebär ändå att den invandring som nu ändå sker skapar möjligheter för kommuner att profilera sig. Vimmerby borde ha bra förutsättningar, många säsongsjobb, trygg miljö och kommuninnevånare med högre intjäningsförmåga. Men de andra partierna sa inget om befolkningstillväxt än mindre om medlet. S angav väldigt höga måltal men inget om vägen dit. Nu vad gör ni partier i kf? Ta nu åtminstone tag och lägg ned landsbygdsskolor. Det kommer finnas plats inne i Vimmerby, Södra Vi, Storebro eller Frödinge. De andra borde säljas. För befolkningsminskning är förödande för
för kommunens ekonomi och service.

Torben 2019-11-14 15:20:24

Varför tror ni folk flyttar ifrån dessa massimportskommuner?
Ni tror att kommunerna kommer "gå plus" ekonomiskt tack vare invandring och de bidrag från staten det medför. Istället gör ni kommunerna motbjudande att bo i för oss "Svenssons". Därav befolkningsflykt.

Dålig luft i city 2019-11-14 16:44:39

Vimmerby kommun imploderar sina kransorter istället för att exploatera dom.
Att tänka lite utanför boxen är att begära det omöjliga.
Vägarna till Vimmerby är inte enkelriktade bara dom i Vimmerby.

Svea 2019-11-14 18:30:31

Du har ingen rätt att ens antyda att de mindre skolorna ska bort. Vet du vad levande landsbygd innebär. Är gammal nog att komma ihåg sammanslagningen av flera kommuner till Vimmerby Kommun. Tuna hade mycket pengar som överfördes till kommunen, och vad har de fått? Nej, allt ska gå till Vimmerby. Kommunen kan istället fundera varför folk flyttar från kommunen! Ta till ex Hemtjänsten,det funkar inte, personalen kan många gånger inte svenska, förstår inte instruktioner. Missade besök, dubbla besök, missade omläggningar av sår och medicin utdelningar. Personalen består också av de som håller ihop allt, som till slut inte orkar mer och vad gör kommunen? När man dessutom begär att personalen ska dela på ett mindre antal bilar, de andra får cykla i regn och rusk och även i vinter.OCH från kommunen får personalen inga varma och reflexbärande kläder. Alla arbetsgivare ska se till att personalen är rätt klädda för jobbet. Om personalen skulle ta sin egen bil en kall vinterdag, får de inte skriva upp kilometerersättning. Kör tjänstemännen på Stadshuset gratis med sina bilar??
Kommunens dåliga beslut, ger dåliga affärer.Kommuninnevånarna känner att deras åsikter inte hörsammas. Glöm nedläggning av de små skolorna, spara på rätt ställe, ställ saker till rätta, det är inte bara de på Stadshuset som ska må bra. Om fler liberaler tycker som du, kommer ni inte att få många röster framöver.

Leif Haraldsson 2019-11-15 10:44:47

Mer än 20 kommuner i landet befinner sig i ekonomisk kris sedan deras budget tyngs av stora utgifter för asylsökande de tog emot runt 2015. I Uppsala betalade man år 2015 ut 276 milj i socialbidrag, siffran för 2022 väntas stiga till 455 milj. 75 % av dessa bidrag går till utrikesfödda med tyngdpunkt på ensamkommande. Den stora ökningen de sista åren beror även på ökad anhöriginvandring. I Vimmerby har vi dock en partiföreträdare som vet bättre än alla de 20 kommunerna. Här finns kunskap som saknas hos alla landets kommuner som idag går på knäna. Vimmerby kommun löser dock alla ekonomiska problem bara vi lägger ner några landsbygdsskolor. Hur många ytterligare baracker behövs för detta? Tveksamt om ens socialdemokraterna idag skulle rösta för. Nej, bästa Johan Rosén, välkommen ut i verkligheten innan det parti Du företräder i kommunen är ett minne blott.

Vart är vi på väg... 2019-11-15 17:36:34

Håller med alla kommentarer utan JR s.
Vill också påminna om otryggheten som råder i samhället.
Ungdomarna som kör rally, missbrukare på allmänna platser,
ungdomar och barn som ingen gör oros anmälningar på trots att det syns i skolan/ dagis,
äldreboenden med chefer som inte ens påtalar basala hygienregler.
Det känns som många arbetar med uppgivenhet inom allmännyttan.

Johan Rosén 2019-11-15 19:09:46

Ja Svea under min ledning fick L inte många röster. Men det förtar inte att det måste vara ordning i ekonomin.Inga andra partier än L talade i valet om åtgärder för att förbättra ekonomin. Du talar allmänt om att hemtjänst har dåligt med pengar och svepande om besparingar. Men du måste vara konkret. Vad ska du spara och vad kan du tjäna på åt kommunen. L har var konkret med besparingar medans bl. fl. C står naken efter misslyckad politik som inte bar ett år. Och KDs satsning på helikopter den hann som tur inte lyfta. Jo jag har all rätt att säga lägg ned landsbygsskolor. Vi har inte bra skolresultat i kommunen. Då behövs förbättring. Men den måste ske med tydliga ekonomiska ramar. Då kan vi inte bevara skolor som kräver mer resurser än större bara för att bevara landsbygd. Skall hen spara sparar de flesta organisationer/företag genom koncentrera resurser. I Pelarna bor cirka 210 personer. De kan gå till kyrkan, hembygdsgården, skytteklubben, Mossebo gästis m.fl. och nu har ytterligare kommunal subvention gjorts genom att sälja skolan till billigt pris till förening. Pelarneborna ryms i en av dessa lokaler. Skall då ytterligare bristfälliga kommunala pengar läggas här. Jag har inget emot dessa lokaler och inget emot landsbygdsskolor om det fanns underlag med befolkning. Och här finns även efter att Sverige dragit ned på invandringen möjligheter för Vimmerby och dess invånare att tjäna pengar på invandrare. Jag tror just detta att tjäna pengar, under kontroll, som borde vara ledstjärnan. För om vi tjänar pengar ökar möjligheten till att vi anställer invandrare och då kommer de i gång i samhället. Dessutom hjälper vi människor som vill arbeta och finna sin framtid här. Eller tror ni verkligen att vi får fler att flytta hit genom dessa tomma lokaler. Vi har knappast behov av fler mötesplatser om det inte finns människor! Jag är inte gärna ensam om att säga det jag tror är rätt men hellre det än att säga det folk vill men i sak enligt min uppfattning är fel.

Svea 2019-11-16 09:29:13

Ja du Rosen. Om jag inte kan ge konkreta besked vilka kloka besparingar ni ska göra beror det på att jag inte är politiker med hög lön. För det är till er vi har lagt över detta jobb som vi förväntar oss ska skötas. Jag sköter mitt jobb och har inte möjligheter att köpa mig en trygg ålderdom. När ivern över besparingar skenar iväg, är det dags att dra i nödbromsen, för inte tänkte ni ett ögonblick på de små barnen som måste sitta på en buss morgon o kväll. Tänk om alla barn familjer skulle flytta, vad händer då? Och inte en tanke sände du de gamla som blir förtvivlade när Hemtjänsten inte fungerar. Gör ert jobb istället, ni verkar ha förbannat mycket tid till övrigt. Du, det är ju där det ska sparas!! Nu kom även jag på det!

Johan Rosén 2019-11-16 13:40:38

Du är påverkare precis som jag. Jag har ingen lön från politiken istället sätter jag av tid och kraft för att påverka. Jag är orolig för vårt samhälle och det bristande engagemang att vara med och påverka politiken. Du har ett ansvar att göra din del i politiken. Du försöker plocka lättköpts sympatier genom att ta upp hemtjänsten m.m. men precis som KD och deras helikopter så innebär vardagen att hen måste vara konkret. Hur får vi pengar till hemtjänst? Hur får vi befolkningstillväxt? Jag tror att invandrare är del i den lösningen. Det gäller att utnyttja och tjäna pengar på rätt sätt på dessa. Om det sker på rätt sätt om med rimligt många då kommer äve de att tjäna på detta. Så käroning anbefalles moder Svea - vad vill du konkret göra!