Annons:

Här är misstaget som fällde rånarna: ”Lyckosamt för oss”

På lördagskvällen försökte tre maskerade personer råna Coop Högö i Västervik men de valde fel väg in i butiken och sprang från platsen. Foto: Viktor Allvin

Här är misstaget som fällde rånarna: ”Lyckosamt för oss”

Rånförsöket mot Coop Högö i Västervik misslyckades – på grund av att rånarna försökte ta sig in genom dörren för utpasserande. 
– Det var lyckosamt för oss i detta läge, säger Niclas Johansson, drift- och försäljningschef på Coop KF Göta. 

Annons:

Tre maskerade personer med stora knivliknande föremål hade vid 21-40-tiden under lördagskvällen för avsikt att råna Coop Högö i Västervik. 

Rånarna försökte ta dörren i dörrentrépartiet som direkt gick mot kassarna men det var ett misstag. Det var dörren för utpasserande som inte öppnade sig. 

– Det går dörren går inte att öppna från det hållet, vilket var lyckosamt för oss i detta läge. Troligtvis var det väl det som gjorde att rånarna vände om och sprang därifrån. Väljer man den andra dörren så måste man gå runt i butiken för att komma till kassorna. Dörren som de tog öppnas bara när man har varit i butiken och ska gå ut, de hade inte koll på det. Rånarna vill oftast rakt mot kassan och sedan snabbt dra därifrån. Nu fanns inte den vägen möjlig och det gjorde att de valde att lämna, säger Niclas Johansson, drift- och försäljningschef på Coop KF Göta. 

"Extremt beklagligt"

Personen, som jobbade i butiken, reagerade snabbt och tryckte på larmknappen som låste de två entrédörrarna. 

Hur ser du på att er butik har drabbats?

– Det är extremt beklagligt och tråkigt att de väpnade rånen eskalerar på det viset som det har gjort. Det är otroligt tråkigt och frustrerande att utvecklingen ser ut som den gör, säger Niclas Johansson. 

"Blir mer av en chock"

Han har varit i kontakt med den ansvariga områdeschefen och berättar att de har vidtagit åtgärder, enligt sina rutiner. 

– Här har vi rutiner för sådana händelser. Vi har redan bokat in personalmöten på måndagen för att gå igenom händelsen med all personal. Det är inte alltid den som har blivit drabbad som påverkas allra mest. Vi tar också hjälp av företagshälsovården för stödsamtal. Vi har kontakt med butiken och mer bemanning för att stötta personalen, säger Johansson. 

Hur mår personalen?

– Det är alltid tufft för personalen. Även om ingen blev skadad fysiskt så blir det mer av en chock och en psykisk bearbetning i efterhand när man har varit utsatt för något. Det är det jobbiga biten för alla inblandade. Det är riktigt tråkigt. 

Finns det funderingar på att ta bort kontanterna i era butiker?

– I en Coop-butik i Kalmar har vi under lång tid inte haft någon kontanthantering, då butiken utsattes för flera rån. Hela branschen ser det som en utmaning. Det är de snabba kontanterna som är attraktiva och hur man får hantera det i framtiden får vi väl se. Det är en viss kontanthantering i butikerna även om det har minskat givetvis. Det är ett val som man får göra. Vi värnar alltid om vår personal i första skedet, det är ett vägskäl som man hamnar i. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt