Annons:

Vimmerby hälsocentral bemöter skarpa kritiken mot vaccinationsordningen

Vimmerby hälsocentral får ta emot hård kritik för hanteringen av vaccinationsbokningar. Verksamhetschef Camilla Ljungdahl bemöter kritiken. Foto: Arkivbild

Vimmerby hälsocentral bemöter skarpa kritiken mot vaccinationsordningen

Camilla Ljungdahl, verksamhetschef på Vimmerby hälsocentral, bemöter kritiken avseende bristande information, krångliga bokningsregler och avvikelser från prioriteringsordningen i samband med bokning av tid för vaccination av äldre och sjuka personer.
– Om man bokar via 1177.se så finns det ingen prioritering gällande riskgrupper utan bara ålder, säger hon.

Annons:

Dottern till en svårt cancersjuk 70-årig kvinna riktar i en artikel i Dagens Vimmerby skarp kritik mot Vimmerby hälsocentral.

Samtidigt som familjen har misslyckats med att boka en tid för covid-19-vaccination till den sjuka kvinnan, och upplever att man bara har bollats runt med hänvisningar till telefonsvarare, brev och köer, har fullt friska bekanta i samma ålder kunnat gå in och boka tid åt sig själva eller närstående på 1177.se.

Två vägar att boka

Camilla Ljungdahl är verksamhetschef på Vimmerby hälsocentral, och hon berättar att det finns två vägar att boka vaccinationstid – via Internet på 1177.se eller via telefon hos regionens callcenter.

– Callcenterverksamheten finns på tre platser i länet och ligger utanför mitt ansvar. Det går dock inte att boka varken från callcenter eller 1177.se om vi i Vimmerby inte har vaccin att tillgå, vilket vi har haft problem med en tid då vi får vaccin i väldigt begränsad omfattning, berättar Camilla Ljungdahl.

Prioriteringsordnng följs inte

Enligt Folkhälsomyndighetens direktiv ska prioriteringsordning göras i de olika åldersgrupperna vad gäller vaccination. Detta är dock ett direktiv som inte följs, enligt den kritik som dottern till den sjuka kvinnan för fram.

– Om man bokar via 1177 så finns bara åldersprioriteringen, där går inte att hantera riskgrupper, det stämmer. Tyvärr är det så att de som väljer att ringa och boka via vårt callcenter får vänta på att bli uppringda.

Men kan du förstå den kritik som riktas mot er?

 – Jag har full förståelse för att man kan tycka att det är fel, men vi försöker göra så gott vi kan. Så fort vi får vaccin gör vi det bokningsbart, men systemets uppbyggnad kan jag tyvärr inte svara för. Sammantaget är det här en logistik som är extremt omfattande och supersvår.

– Samtidigt tycker jag att det är roligt att så många vill vaccinera sig. Det är ju det som är anledningen till att vi har ett sådant tryck, säger Camilla Ljungdahl.

Vad har du för råd att ge de gamla som har svårt att boka vaccinationstid via Internet?

– Det absolut bästa är om man kan ta hjälpa av anhöriga, vänner eller grannar att boka via 1177.se. Där kan man boka åt andra utan att använda bank-id.

– Annars finns ju möjligheten att ringa vårt callcenter själv och bli inbokad av dem där. Man blir då uppringd inom en vecka med besked. Jag tycker att den information som har gått ut har varit ganska tydlig, och nu ska alla i åldersgruppen födda 1951 och senare ha fått brevet från regionen, säger Camilla Ljungdahl.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt