Annons:

Överbelastning hos e-hälsomyndigheten i Kalmar – många vill ha vaccinpass

Överbelastning hos E-hälsomyndigheten. Foto: Pressbild

Överbelastning hos e-hälsomyndigheten i Kalmar – många vill ha vaccinpass

I dag var den första dagen att ansöka om vaccinpass. För Sonja var det stopp direkt.

– Ingen svarar, chatten och supporten är stängd. Det saknas en dos i mitt pass och nu måste jag ta ett test. 

Annons:

De hade väntat med att bila ner till Europa fram fram till idag. Det är nämligen en 1 juli som vaccinpasset blir tillgängligt. När Sonja loggade in på covidbevis.se såg hon att man missat att få med uppgiften om att hon fått sin andra dos. 

– Jag har ringt kundtjänst men bara fått hänvisningston. Chatten är inte tillgänglig och inte heller supporten. Jag har fler vänner som heller inte fått sin andra dos registrerad. Det är frustrerande då vi väntat med vår resa tills i dag. Jag trodde att de skulle förstå att många ville ha sitt pass just i dag. 

Nu måste hon istället ta ett antigentest för att med säkerhet kunna resa i Europa. 

På e-hälsomyndigheten i Kalmar är man medveten om problem men menar att man har dimensionerat för många samtal. 

– Tillfälligtvis har det var varit överbelastning och det kan komma att ta tid att få svar från oss. Men det är bara att försöka igen, säger Ida Svensson på e-hälsomyndigheten i Kalmar. 

Det är fel uppgifter i Sonjas vaccinpass, vad ska hon göra?

– Hon ska ta kontakt med den vårdgivare där hon fick sin spruta. 

Sonja heter egentligen något annat. 

 

Annons:

Anders Blank

Anders.blank@dagensvimmerby.se

0734645262

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt