Annons:

  • Terminalen i Hultsfred vinnaren –

    Terminalen i Hultsfred blir den stora vinnaren när DB Schenker i månadsskiftet lägger om all sin trafik till Gotland. Lokalen där Lotta Miss, Aron Johansson, Urban Nilsson och Roger Tomtelius står, kommer fyllas när volymen ökar med 50 procent. Det betyder också att man behöver växa med personal och en ny lokal. Foto: Lotta Madestam

  • Terminalen i Hultsfred vinnaren –

    "Det känns extra roligt att ha fått det här förtroendet från centralt håll, eftersom det är så positivt för så många och på så många sätt", berättar terminalchef Aron Johansson och distriktschef Lotta Miss. Foto: Lotta Madestam

Terminalen i Hultsfred vinnaren – "Växer med personal och ny lokal"

När DB Schenker lägger om all sin trafik till Gotland i månadsskiftet blir terminalen i Hultsfred den stora vinnaren. Istället för att lasta om allt gods på flera ställen i landet kommer i stort sett allt lastas om i Hultsfred.
­– Det innebär att vi ökar vår volym med 50 procent och växer med ny personal och en lokal till, säger distriktschef Lotta Miss.

Annons:

Den 1 juni träder en trafikomläggning för Gotland i kraft. Då lägger DB Schenker om sin Gotlandstrafik i hela landet, i syfte att öka servicen och göra den mer strukturerad.

Lotta Miss har hela tiden hoppats att Hultsfred ska få en nyckelroll när flödet av gods förändras, med tanke på närheten till hamnen i Oskarshamn.

Valet föll på Hultsfred

Nu står det klart – valet föll på terminalen i Hultsfred, som blir Gotland Gateway.

– Det betyder att istället för att lasta om på flera olika ställen i landet, så går vi över till att lasta om så gott som allt gods här i Hultsfred från och med månadsskiftet. Bara en liten volym kommer gå via Södertälje och Nynäshamn, berättar Lotta Miss.

– Hultsfred kommer verkligen att hamna på kartan, tillägger terminalchef Aron Johansson.

Ökar volymen med 50 procent

För Hultsfreds del betyder det här glädjebeskedet att terminalvolymen kommer att öka med 50 procent.

– Bra för oss är att godset landar in dagtid, där vi behöver mer att göra, och vi får ett jämnare flöde. Det tryggar redan befintlig personal när vi kan fylla vissa luckor som är idag, säger Aron Johansson.

– Utöver det har vi har också behövt utöka personalstyrkan med en, som börjar hos oss den 1 juni, tillägger Lotta Miss. Självklart hoppas vi att det här ska generera fler nyanställningar, men vi måste först se hur det utvecklar sig.

Ny lokal på industriområdet

Det här är en så pass stor ökning att DB Schenkers lastningsställe i Hultsfred inte räcker till.

– Utan vi kommer också ha en lokal på 600 kvadratmeter på Verkstadsgatan. Det är ingen permanent lösning, men eftersom det gick rätt fort i vår värld mätt blev vi tvungna att se till att vi har en lokal till, i vart fall tills vidare, säger Lotta Miss.

”Bra för hela regionen”

Somliga orter har bara haft möjlighet till transporter en dag i veckan, som det varit hittills, medan det nu utökas till fem dagar via Hultsfred.

– Vi känner att vi blir mer konkurrenskraftiga tack vare att vi utökar turdagarna från egentligen alla orter till Gotland, säger Lotta Miss. För DB Schenker Hultsfred, som är ett av de minsta distrikten som det sett ut, innebär den här förändringen att vi får en betydligt bättre kapacitet, vi utökar med ganska många ekipage, vilket gynnar alla våra åkerier i regionen. Så det här beslutet gynnar väldigt många parter.

Vad var din första spontana tanke när du fick veta att valet föll på Hultsfred?

– Jäkligt roligt att vi fick förtroendet från centralt håll, vilket vi verkligen ska förvalta. Det känns extra roligt eftersom det är så positivt för så många och på så många sätt.

Hur känner du nu inför den 1 juni?

– Vi tycker det är fantastiskt roligt, vi är taggade och laddade, säger Lotta Miss. Vi har jobbat mycket med att bygga en bra kontakt med Visby, så vi känner varandra bra inför att vi kör igång, så nu är vi redo.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt