Åbro Bryggeri re-lanserar det klassiska varumärket Fat21 för restaurangsidan.
Foto: Pressbild
Fat21 har en lång historia bakom sig. Enligt sägnen kommer namnet av att en gammal ölbryggare i Nässjötrakten på 1800-talet alltid valde att gå till ”fat nummer 21” när han skulle välja öl. Inget sägs ha varit så gott som just det.
– Det här är en stor lansering för Åbro och vi är väldigt glada över att äntligen kunna berätta om vårt nya ljusa fatöl, Fat21. Vi har arbetat med detta i över ett år, det har tagit tid men har också varit otroligt roligt. Vi började med ett blankt papper och nu kan vi äntligen presentera vårt nya varumärke, säger Camilla Widéen, varumärkeschef på Åbro Bryggeri, i ett pressmeddelande.
Justerat recept
Originalreceptet härstammar från Nässjö bryggeri, som senare förvärvades av Åbro. Receptet har justerats något sedan dess, men enligt Åbro kommer det nya ölet att påminna om tidigare Fat21.
Åbros huvudbryggmästare Åsa Johansson har spenderat många timmar med att gå igenom gamla pärmar med handskrivna anteckningar för att hitta de rätta ingredienserna. Flera tyska humlesorter har använts för att få fram den ljusa lagern – samma humlesorter som användes i originalreceptet.
Nya logotyp
Även det grafiska manéret har modifierats med en helt ny logotyp.
– Det är mycket att tänka på när man lanserar ett nytt varumärke. Designen kan många gånger vara avgörande för att man väljer en produkt. Vi vill att Fat21 ska sticka ut och inta en naturlig plats i bar- och restaurangmiljö, samtidigt som vi vill att designen ska vara tydlig. Jag tycker att vi har lyckats med det, säger Camilla Widéen.
Fat21 kommer att finnas i Åbros utbud från och med den 1 oktober 2022.