Annons:

Ingen mer reklam för spel och slots i den danska sporten

Danmark kommer att införa mer restriktiva lagar kring spelreklam, meddelar skatteminister Jeppe Bruus. Lagändringen sker efter att ny statistik släppts kring det ökade spelreklamen och spelberoendet som härjar i landet, samtidigt som hela europeiska kontinenten ser en ström av liknande lagändringar.

Annons:

Danmarks skatteminister berättade för Jyllands Posten att den danska staten ska ta sats för att minska spelberoendet i landet. Den nya spelreklamlagen skulle förbjuda spelreklam för spel så som betting och slots femton minuter innan, efter, och under live-sända idrottsevent. Det nordiska grannlandet har tidigare även föreslagit att förbjuda kända skådespelare och idrottsmän från att delta i spelreklam.

Förslagen kommer efter att nya studier från Kantar Gallup Adfacts rapporterade att mängden spelreklam ökat 165 procent under de senaste 10 åren, samtidigt som data från danska Skatteministeriet beräknade att antalet problemspelande mer än fördubblats under de senaste fem åren.

Idrotten en populär väg in för spelbolag

Det är inte bara i Danmark som idrotten har blivit fokus för spelreklams-restriktioner. Sedan 2020 har 5 andra länder på kontinenten tagit liknande eller tuffare tag mot just spelreklam inom sport. Bland annat har Spanien och Italien förbjudit spelbolag som sponsorer inom fotboll, medan Storbritannien har förbjudit kändisar, idrottslag, och såpopera-personligheter från att delta i spelreklam.

Anledningen till varför just sporten har blivit central i spelproblemförebyggandet beror på att det är här såväl pengar som publik finns. Vid regeländringarna i södra Europa framkom det hur stor del av vissa idrottslags budget som spelbolag-sponsorer faktiskt utgör. För spelbolagen har dessa summor varit nödvändiga då det finns få andra branscher där reklam får lika stort globalt uttryck, samt då fans ofta tar sina favoritatleters sponsorer och partners på stort allvar och med en positiv inställning.

Problemet har uppstått då det har blivit allt enklare för de många minderåriga idrottssupportrar som finns att få tillgång till spelbolag online. Trots att de flesta spelbolag kräver en åldersgräns på 18 eller 20 år så har detta kunnat kringgås genom internationella spelbolag m.m.

Sverige kan stå på tur

Flera andra europeiska länder har uttryckt liknande tankar kring spelreklamsreglering, däribland Sverige. I en rapport från Sifo 2019 beskrev 9 av 10 svenskar att de tyckte det fanns för mycket spelreklam och över 50 procent stöttade ett heltäckande förbud.

Flera initiativ har tagits för att minska spelreklamen i landet. Införandet av den svenska spellagen resulterande till exempel i att endast spelbolag som omfattas av den svenska spellicensen, under uppsyn av Spelinspektionen, fick marknadsföra sig till svenska kunder. Detta kopplades med striktare regler kring vad svenska spelbolag även erbjuda, som exempelvis kravet på endast en tillgänglig bonus.

Dessutom har det funnits en våg av reklam emot spel om pengar inom den svenska kollektivtrafiken. Bland annat har Västtrafik, SJ, MTR Express och Norrtåg tagit beslut om att inte tillåta marknadsföring för spel om pengar i sina trafiklinjer.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt