Vincent Ekelund har startat eget företag och säljer kepsar med motiv kopplade till hockeyklubbarna i SHL. "Starten har varit förvånansvärt bra", säger 18-åringen.
Foto: Privat
Det var för en dryg månad sedan som Vincent Ekelund, 18 år, registrerade sitt allra första företag ”Feel 100” hos Bolagsverket.
Nu är den unge entreprenören redo att berätta om sitt företag som rätt nyligen lanserades och gick online.
– Det jag har gjort är att jag har slagit ihop hockey med kläder, framför allt kepsar, och startat ett företag. Jag säljer velvetkepsar som ger en lyxig, exklusiv känsla och jag har en keps för varje lag i SHL. Jag har just nu släppt sju lag och alla kommer ut framöver, säger Vincent Ekelund.
När väcktes denna företagsidé hos dig?
– Den har faktiskt funnits ganska länge och det tog ett tag innan jag tog steget. Velvetkepsar har varit trendigt och populärt i Sverige i något år nu och jag har sett liknande produkter fast med andra sporter, till exempel fotboll. Med tanke på att jag själv är hockeyintresserad väcktes idén och jag tänkte att det vore en rolig grej, säger Vincent Ekelund.
Kepsar till sju SHL-lag just nu
Vincent Ekelund har så här långt tagit hem totalt 700 kepsar, 100 av sju olika SHL-lag. Det handlar om Skellefteå AIK, Färjestad BK, HV71, Luleå HF, Leksands IF, Frölunda HC och Örebro HK. Kepsarna tillverkas i 100 exklusiva och numrerade exemplar per modell.
– 100 kepsar produceras av varje lag och det jag köpte in från början var 700. Tanken är att investera i fler kepsar och ta hem totalt 2 000 kepsar. Då blir det de 14 SHL-lagen och sex lag i Hockeyallsvenskan, säger Ekelund och fortsätter:
– Samtliga SHL-lag ska ut först och jag har två lag på väg. Det är Rögle BK och Växjö Lakers, två lag som är efterfrågade. Utifrån det har jag valt att köpa hem kepsar till de två lagen lite tidigare. Jag har redan fått en hel del förbeställningar från båda lagen.
Kepsarna är försedda med bilder och inga logotyper.
– Det jag började med var hur jag skulle få tag i bilder så jag tog kontakt med Bildbyrån och fick tillstånd av dem att använda deras bilder. Jag har valt de bästa bilderna utifrån vad jag har fått. På vissa kepsar är det bilder på tifon som föreningarna har gjort och på andra kepsar kan det vara bilder på jublande spelare.
Fartfylld start i webbshopen
Vincent Ekelund har alltid drömt om att starta eget företag.
– Jag har haft den här idén väldigt länge och när jag kände att det skulle bli verklighet har jag länge kämpat för att få ihop pengar till att kunna köpa in det här själv istället för att lägga pengar på massa onödigt. Jag har alltid velat göra det och kände ”varför inte?”. Det är en rolig sak att jobba med, framför allt nu när jag går i skolan.
Han har skapat hemsidan, feel100.se, där man som kund har möjlighet att beställa en keps. Han har dessutom letat rätt på en leverantör i Kina och förhandlat fram ett fungerande samarbete. Tillsammans med Vimmerbyföretaget Foam Company har man skapat designer och testat sig fram till rätt färger för de olika lagen.
– Jag har på egen hand byggt upp hemsidan och jobbat med den länge. Det har varit svårt, men jag har lärt mig hur det funkar under resans gång.
Det har trillat in många beställningar och varit full fart i webbshopen från start.
– Starten har varit förvånansvärt bra utan att gå in på några siffror. Jag har fått skicka iväg en hel del paket till olika platser i Sverige. Jag är väldigt nöjd med den respons jag har fått. För det första har det varit stor efterfrågan på kepsarna och det såg jag redan innan jag hade köpt hem allting. Det var många som hörde av sig och frågade var man kunde beställa kepsarna. Det gjorde att jag tog tag i det och satte fart.
Driver företaget från hemmet i Vimmerby
Vincent går fortfarande på gymnasiet och sköter företaget från hemmet i Vimmerby genom att ta emot beställningar, paketera och skickar iväg varorna med post.
– Det är klart att det har varit lite stressigt, men det har funkat bra. När man har ett företag är det viktigt att det sköts på rätt sätt. Det är roligt att det är kunder från hela landet. Jag har nått ut till kunder via sociala medier, framför allt via Tiktok och Instagram.
Vad tänker du kring företagets framtid?
– Jag vill hålla på så länge det går och självklart utveckla företaget. Jag vill inte säga vad jag har för framtidsplaner, men det finns tankar på annat än hockey.