Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Längtar du till vintern?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Kristdemokraterna i Östergötland anser att Region Östergötland ska lägga mer fokus på Stångådalsbanan. Foto: KLT

KD i Östergötland tar initiativ för Stångådalsbanan

Kristdemokraterna i Östergötland sätter press på regionen för att bli mer aktiv i arbetet för att utveckla Stångådalsbanan. Partiet har formulerat en motion till regionfullmäktige.

Annons:

Östgötapolitikernas intresse för Stångådalsbanan har varit svalt under många år – och är ett skäl till den stora skillnad i pris som det är att åka till Linköping jämfört med till Kalmar. 

Nu har Kristdemokraterna i Östergötland skrivit en motion där man föreslår att Region Östergötland tar krafttag mot Trafikverket för att järnvägen mellan Linköping och Kalmar ska få högre kapacitet. 

– Flera gånger under våren 2017 har företrädare för majoriteten uttalat sig i media att Stångådalsbanan inte är en prioriterad fråga, utan hänvisar till att detta skulle vara en statlig angelägenhet. Vi menar att detta är en angelägen fråga som berör många medborgare som är beroende av att pendla till jobb, studier eller fritidsaktiviteter. Det är avgörande att vi gör vad vi kan för att säkra pendlingsmöjligheter och kompetensförsörjningen till de mindre kommunerna i länet, säger Per Larsson, oppositionsråd och gruppledare, i ett pressmeddelande. 

"Hög tid att ta ansvar"

Så här skriver Kristdemokraterna i pressmeddelandet: 

"Att rusta Stångådalsbanan främjar den regionala tillväxten. Med kortare restid och tätare tågtrafik skapas ett större geografiskt område där man kan pendla för jobb och studier. Fler kan alltså bo kvar utan att behöva flytta för arbetets skull. På samma sätt ökar även utbudet av personal och kompetens för näringslivet och offentlig sektor, då arbetskraft finns tillgänglig inom ett större område än tidigare."

– Under februari har det rapporterats att Trafikverket inte avser att prioritera någon upprustning av Stångådalsbanan. Det är därför nu hög tid att Region Östergötland tar sitt ansvar för att bevara och rusta Stångådalsbanan och utöva påtryckning mot Trafikverket, säger Lena Käcker Johansson.

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion