Sjukvården i länet får toppbetyg av patienterna.
Foto: Bildbyrån
Kalmar län toppar ligorna som rör helhetsintrycket, kontinuitet och koordinering, information och kunskap och tillgänglighet. När det gäller emotionellt stöd respektive delaktighet och involvering hamnar regionen på en andra plats.
– Det här är ett mycket bra resultat bland många som medarbetarna i vår region verkligen ska vara stolta över. Trots ett mörkt ekonomiskt läge ser vi alltid till att sätta vården och dess tillgänglighet i främsta rummet. Vi har under lång tid gjort omfattande investeringar, alltid med sikte på att möta upp det vårdbehov som finns. Många års medvetet arbete med kvalitetsförbättringar och ständig utveckling, drivet av våra fantastiska medarbetare, har burit frukt. Det gäller att hålla i och fortsätta skapa förutsättningar för Sveriges bästa vård, säger Angelica Katsanidou (S) regionstyrelsens ordförande.
5 221 patieneter i länet har svarat på frågor kring sitt senaste besök i vården. 86 procent av patienterna var nöjda med maten och där sticke regionen ut – rikssnittet ligger på 68.
– Alla dessa fantastiska resultat som våra medarbetare presterar kommer inte från ingenstans. Det är ett målmedvetet och seriöst arbete under tid som gjort att vi befinner oss i topp. Det arbetet fortsätter och varje dag blir vi lite bättre. Det ska vi fortsätta att bli, våra verksamheter fortsätter att utvecklas och länsinvånarna kan känna sig mycket trygga med att de i Region Kalmar län har mycket god tillgång till en vård i absolut toppklass, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.