Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

SD:s politiker Anneli Jakobsson har gillat nazistorganisationen Nationell Framtid på Facebook.

SD-ledamot gillade nazistisk organisation

Det stormar kring Sverigedemokraterna lokalt. Dessutom har SD-politikern Anneli Jakobsson gillat nazistiska Nationell Framtid på Facebook. – Det är naturligtvis ingenting jag gillar. Jag måste ha kommit åt den knappen, säger hon.

Annons:

I somras bildades organisationen Nationell Framtid. Ledaren heter Dennis Ljung och har tidigare sympatiserat med Svenskarnas parti. Stiftelsen Expo har granskat Nationell Framtid och beskriver organisationen så här i sin granskning:

"Ljung visar upp "ett urval av våra värdegrunder". Det är ett punktprogram där gruppen bland annat kräver att "propaganda för homosexuella och moskéer" skall förbjudas. Rasideologin och antisemitismen flödar fritt och Hitlerhyllningar duggar tätt i facebook-gruppen, men sådana ståndpunkter är inte formulerade i Ljungs program". I en sluten grupp fanns 14 ledande aktiva och betalande medlemmar den 11 augusti, skriver Expo. 

I en öppen facebook-grupp finns 255 gilla-markeringar. En av dessa är sverigedemokraten Anneli Jakobsson. 

– Va? Vad är det för något? Jag vet ingenting om det här, säger Anneli Jakobsson (SD) när Dagens Vimmerby når henne. 

Expo klassar dem som en nazistisk organisation och du gillar dem på facebook. 

– Det är absolut ingenting jag gillar. Var ser du det? 

Till slut hittar Anneli Jakobsson facebook-gruppen. En av medlemmarna har den 24 juni i år skrivit "Heil seger för vår ras" i gruppen som Jakobsson gillar. 

– Det här är är ett misstag. Jag måste ha kommit åt knappen eller på något sätt råkat göra det här.

Till exempel har det skrivits: "Heil seger för vår ras". Sympatiserar du med det?

– Nej, för helvete. Det här är ett misstag, jag gillar naturligtvis inte det här. Det är lätt när man är på facebook att man råkar komma åt knappen. Jag tar definitivt avstånd från det här. 

Under samtalet med Anneli Jakobsson tar hon bort sin gilla-markering från den nazistiska organisationen. 

Är det inte olämpligt att gilla sådana här sajter?

– Jo, men det här är ett misstag. Jag gillar inte det här. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

14 kommentarer

Jan Alexandersson 2015-12-12 14:46:27

Det är ju inte "lätt att komma åt knappen" på Facebook. Detta måste varit en medveten aktion från Jakobsson. En av de sämsta ursäkterna jag hört. Råkat trycka på gilla-markeringen. Hon kan lika gärna avgå nu. Kan ju inte finnas något förtroende kvar för henne frånsett möjligtvis hos Nationell Framtid.

Klarsyn 2015-12-12 15:17:20

Tyckte DV började bra med objektiv info/rapportering.. Men nu börjar det likna vanlig vänster propaganda!

Självklart anonym 2015-12-12 15:39:25

Vad är det här för hitte-på-artikel? Om nu förklaringen är misstag, det kan hon bara veta själv om det stämmer eller inte, så får ni väl acceptera detta. Eller vet skribenten eller du bakom kommentaren här ovan något mer? Men dv har nu gjort allt ni kan för att gräva fram skit och skapa en medial bild av AJ. Vill ni kunna slå er för bröstet om/när även denna folkvalda politiker kastar in handduken? Har ni uppnått ert uppenbara syfte då? Ni ser ju att Peter Högberg anger det mediala drevet som en av anledningarna till att han eventuellt avsäger sig sitt politiska engagemang. Jag hoppas innerligt att ni gör samma typ av "drevjournalistik" om exempelvis vänsterpartister som kanske lajkar, låt oss säga, AFA. För det skulle inte förvåna mig om det uppdagas. Eller är det fri jakt på sd-folk? För att förtydliga för dig som läser detta: nej, jag sympatiserar inte med sd:s politik, har inte röstat på dem, kommer inte heller att göra det. Jag försvarar inte heller ledamotens fel, men för tusan: i allt detta näthatande till vänster och höger måste vi alla stanna upp och förstå att det här är människor det handlar om.

Svar:

Jag förstår faktiskt inte den här kritiken. Om ett partis mest levande politiker ger stöd för en organisation som klassas som nazistisk så har det ett otvivelaktigt nyhetsvärde. Anneli har fått förklara varför det inträffat. Vissa tror på hennes version, andra inte. Vår uppgift är att skriva vad som har hänt och låta personer förklara varför det har hänt. Det har vi gjort i det här fallet. Har du information om att vänsterpartister, socialdemokrater eller moderater gillar nazistiska organisationer på Facebook så tipsa gärna oss. Vi skriver, jag lovar.

Jakob Karlsson

Bertil Eriksson 2015-12-12 16:19:18

Referera till Expo? Haha. Det känns ju seriöst.

Göran Stendahl 2015-12-12 17:12:58

Anonyme "Klarsyn", är det vänsterpropaganda (ska ej särskrivas) att rapportera om ett uppenbart självmål från en förtroendevald politiker med tänkbara nazistiska sympatier?

Kritisk 2015-12-12 19:56:58

Vad Expo skriver ska man nog ta med en nypa salt, de är ju vänsterextremister och inte ett dugg bättre än högerextremister.

Bosse 2015-12-12 21:06:34

Börjar likna ett mediadrev detta,suck

Evert 2015-12-12 21:24:26

Det fattar väl alla att politiker/ansvariga granskas extra av media?? Snyfthistorier om att man tycker det är jobbigt att bli granskad blir ju bara patetiskt. Det är inget "glidar-jobb" att vara politiker. Bra att DV granskar Vimmerby, nu inser ju alla vilka amatörer våra kommunalpolitiker är! Håller med ovanstående om att "råka trycka på gilla-knappen" var den lamaste ursäkt jag hört.

Gjördis 2015-12-13 02:28:19

Ja, för det dyker ju upp nazistiska sidor i ens flöde som man av misstag kan råka gilla. Mm. Så är det. Händer mig varje dag. Mm.

Hans 2015-12-13 13:16:15

Ylva Sandström (M) gillar både Vänsterpartiet och Feministiskt Initiaitv på Facebook? Peter Högberg (S) giller Moderaterna i Vimmerby på Facebook och Palestinagrupperna i Sverige (http://www.stoppabojkott.se/fakta-som-palestinagrupperna-i-sverige-pgs-inte-vill-att-du-ska-kanna-till/)? Granska gärna även andra politiker än SD!

Svar:

I min värld är det extremt långt mellan Vänsterpartiet, Feministiskt Initiativ, Moderaterna och Nationell Framtid. Får vi tips om att även andra kommunpolitiker gillar nazistiska organisationer på Facebook, så skriver vi. Jag lovar. Hade det varit en socialdemokrat som gillat Nationell Framtid hade det varit ett ännu bättre nyhetsvärde.

Jakob Karlsson

Jeanette 2015-12-13 15:21:17

Nu kan man ju gilla en sida på Facebook just för att ta del av vad som händer av ren nyfikenhet. Tex gillar jag expos sida för att få se allt skit dom kastar ur sig. Sympatiserar inte med dom pga detta

Johan 2015-12-13 16:52:19

Så Jakobsson som företräder SD skulle av ren nyfikenhet ha gillat nazistiska Nationell Framtid menar du Jeanette?? Ha ha tror du på det själv eller?? Konstigt att hon då förnekar all kännedom om detta!! Nä det är bara att avgå med svansen mellan benen.

Självklart anonym 2015-12-13 17:22:28

Jakob, vad tror du sannolikheten är att vänsterpartister har nazistiska sympatier? Lite lågt svar... Däremot kan dessa istället lajka exempelvis Antifascistisk Aktion, AFA eller ANTIFA som de kallar sig. Eller andra extremyttringar längst ut på vänsterkanten. Och politiker som har såna sympatier borde kanske också få löpa gatlopp på DV, stå ut med flertalet hatinlägg och kränkningar, för det är ju "bara politiker". Det är bara för er att börja "granska"... Jag tror inte du behöver tips av mig, för denna artikel lyckades ni ju hitta alldeles på egen hand. Och för femtioelfte gången: jag är inte SD-are, har inte varit och kommer inte att bli. Jag är bara emot näthat och reagerar när ni själva påstår er vara oberoende. Jag ser också prov på läsarinlägg som i mina ögon inte borde gått igenom ert filter, inte bara riktat mot politikern i denna text. Hänvisa gärna till det journalistiska uppdraget, men oberoende tycker jag inte ni kan kalla er. Inte idag i alla fall. Jag tror att du eller Simon har mitt namn och nummer om du skulle vilja diskutera dessa saker över en fika, när du har tid. Då kan du få svar "på vilket sätt jag...".

Svar:

Får vi kännedom om att politiker gillar fascistiska organisationer så skriver vi givetvis om det, oavsett parti. Nu har vi ingen sådan information, därav avsaknaden på artiklar om politiker i andra partier. Vi granskar hela tiden och försöker hinna med så mycket som möjligt. Tips underlättar alltid vårt jobb. DV har ingen politisk agenda på nyhetsplats och våra egna åsikter har ingen påverkan på våra nyhetsvärderingar. Jag ser inte hur en artikel som den här påverkar vårt oberoende arbete. Den är relevant och har ett högt nyhetsvärde. Hur ska jag få kontakt med dig när du kommenterar som "självklart anonym"? Varför gör du det om du vill ha kontakt med oss? Jag förstår inte heller vilken fråga du menar att jag/vi ska få svar på.

Jakob Karlsson

Thoralf Alfsson 2015-12-18 09:38:53

Det vore väldigt bra om du, Jakob Karlsson kunde berätta vilka organisationer som Dagens Vimmerby ser som fascistiska! Ser fram emot ert svar.