Annons:

  • Vimmerbytjejen sätter designen på TV4: ”Trodde jag aldrig”

    Julia Hammarström jobbar på TV4 med att ta fram olika kampanjbilder. Just nu är hon högaktuell med programmet Idol, men har också tagit fram konceptet för Bröderna Norens underbara resa. Foto: Peter Knutsson/Privat/Linus Hallsenius

  • Vimmerbytjejen sätter designen på TV4: ”Trodde jag aldrig”

    Julia Hammarström bor numera i Stockholm där har jobbar på TV4 med att ta fram nya koncept, från kampanjbilder till trailers för de olika programmen. Foto: Privat

  • Vimmerbytjejen sätter designen på TV4: ”Trodde jag aldrig”

    Exempel på program Julia Hammarström tagit fram konceptet för: Idol, Mauri – vad hände sen?, Edvin & Johanna – Sveriges enda kändisar, Bröderna Norens underbara resa och Benjamins. Foto: Peter Knutsson/Simon Forsberg/Daniel Stigfelt/Linus Hallsenius/Andreas Johansson.

Vimmerbytjejen sätter designen på TV4: ”Trodde jag aldrig”

Julia Hammarström, 27, från Vimmerby jobbar som digital designer på TV4. För tillfället är hon högaktuell med Idolkampanjen.
– Man kan säga att allting började på Vimmerby gymnasium, när jag var med och tog fram loggan till vårt UF-företag, säger hon.

Annons:

Julia Hammarström lämnade Vimmerby för ett liv i Stockholm, där hon bor ihop med sambon Einar Karlsson, även han från Vimmerby. Efter en något snirklig väg blev hon en i teamet på TV4, inhouse på deras marknadsavdelning.

– Vi är ett gäng kreatörer som tar fram ett koncept för varje nytt program, allt ifrån en kampanjbild till trailers, till roliga uttag på stan och ser till så att kampanjen håller en röd tråd, berättar Julia Hammarström när vår tidning når henne på telefon.

Hennes bild syns lite överallt 

En ny Idolsäsong har rullat i gång. Det innebar nytt spännande arbete för kampanjbilden som syns lite överallt har Julia en betydande del i.

– En konsult var creative lead för projektet och tog fram själva idén till bilden. Jag var med på inspelningsdagen där vi fotade och och sedan gjorde ut själva bilden genom att välja vilken bild på Kishti, Bagge och de andra som skulle vara med och bestämde hur kampanjbilden skulle se ut och satte ihop den.

Glädjebesked från TV4 

Julia Hammarström har ett förflutet på Roxx i Vimmerby där hon jobbade som säljare och originalare.

– Jag fick tag i en lägenhet i Stockholm och fick ett jobb på en reklambyrå, så jag flyttade upp dit. Det företaget gick dock inte jättebra så de varslade anställda. Eftersom jag var sist in fick jag gå. Jag skickade in många jobbansökningar. Det här var innan pandemin, så det fanns ändå rätt mycket jobb ute, tillägger hon.

Glädjebeskedet kom slutligen från TV4 där hon började på en konsulttjänst som övergick i fast anställning. Det är nästan fyra år sedan nu som hon jobbat på företaget, så hon har flera gånger varit ansvarig för hur kampanjer ska se ut i rollen som creative lead. Bland annat i program som Bröderna Norens underbara resa och Mauri – vad hände sen?

– Så jag är med i hela processen, från ax till limpa. Från att ta fram ett koncept, till att vara med på inspelningarna och träffa exempelvis Benjamin Ingrosso, Bröderna Norens, Solsidan-gänget och Edvin och Johanna till att jag sedan gör ut kampanjbilden och kampanjens alla uttag, säger hon och fortsätter:

– Det är väldigt kul att promenera i stan och se uttag som man tagit fram och skapat. I tunnelbanor, på Mall of Scandinavia och stora affischer på stan.

Hur ser du på att du fått det här jobbet på TV4?

– Det är jätteroligt, verkligen något jag inte trodde för några år sedan. Jag har alltid varit kreativ och tyckt om att skapa. Jag gick Handelsprogrammet, där vi startade ett UF-företag. Jag var marknadsansvarig och delaktig i att ta fram loggan, då kände jag att det här är något för mig. Så jag skulle säga att det började redan på Vimmerby gymnasium, säger Julia Hammarström som man kan säga är självlärd. 

– Jag har pluggat lite olika kurser. Bland annat en animationskurs på Konstfack och en grafisk design-kurs på Bergh och just nu går jag en digital skisskurs, så jag har bara pluggat lite samtidigt som jag jobbat och istället lärt mig mycket av kollegor, säger Julia Hammarström, som med ens blir en inspirationskälla för ungdomar, att våga följa sina drömmar. Man får nog våga lite och söka sådana jobb man kanske inte alltid tror att man ska få.

Har du några nya mål?

– Just nu försöker jag lära mig att bli bättre på att skissa, så mitt mål nu är att lära mig skissa fram kampanjbilderna. Annars jobbar vi just nu ganska mycket med Bäst i test som gick från SVT till TV4. Då var jag med på inspelningsdagen och tog fram det konceptet, det var väldigt roligt.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt