Annons:

Nya regler gör Semesterracet tuffare: ”Ska inte vara så lätt”

Vimmerby MS genomför förändringar för att göra stortävlingen Semesterracet tuffare. Foto: Linus Johansson

Nya regler gör Semesterracet tuffare: ”Ska inte vara så lätt”

Vimmerby MS spetsar till Semesterracet ytterligare inför sommarens tävling. Färre förare än tidigare kommer att ta sig vidare till finaldagen i respektive klass.

– Det ska inte vara så lätt och man ska inte kunna halka med på ett bananskal, säger tävlingsledaren Beatrice Ågren Karlsson.

Annons:

Semesterracet i Vimmerby är Sveriges klart största folkracetävling sett till antalet startande, som brukar uppgå till runt 700 stycken.

För ett par veckor sedan öppnades anmälan till tävlingen och i skrivande stund har cirka 320 förare anmält sig fördelat på fyra olika klasser (senior, dam, junior och veteran). Sista anmälningsdag är den 22 juni.

– Jag tycker att det ser bra ut. Det är alltid svårt att uppskatta vart antalet anmälda kommer att sluta, men det vore jättekul om vi kan hamna runt 700 totalt, säger Beatrice Ågren Karlsson.

”Inte som en vanlig tävling”

Upplägget på årets tävling, som traditionsenligt körs under vecka 28, ser ut som det gjorde 2022. Det betyder att seniorerna kommer att ha tre kvaldagar och köra finaler på lördagen. Damerna har två kvaldagar och åker även de finaler på lördagen, som är Semesterracets sista dag. Juniorerna kvalar två dagar och kör finaler på fredagen. Veteranerna kör hela sin tävling under fredagen.

Däremot kommer färre förare att ta sig vidare, främst i seniorklassen. Det blir den stora skillnaden jämfört med förra årets tävling.

– Förra året tog sig 48 seniorer vidare från varje kvaldag, i år blir det bara 36. Det innebär att det totalt blir 108 seniorer som får köra på lördagen. Dessutom är det färre förare som får köra tre kvalomgångar. Det ska inte vara så lätt att ta sig till finaldagen i Sveriges största tävling. Det ska inte vara som en vanlig tävling utan vi vill ha det lite tuffare och lite hårdare. Det ska bli jättekul att se hur detta slår ut och hur tufft det kommer att bli, säger Beatrice Ågren Karlsson.

Kortare tävlingsdagar

Även i dam- och junior-klasserna blir det skillnad då 24 förare tar sig vidare från varje kvaldag istället för 30 stycken som det var förra året. Det innebär att det blir 48 förare som tar sig vidare till respektive finaldag i de båda klasserna.

I veteranernas tävling blir det färre förare som får köra tre kvalheat.

– Vi har stött och blött detta i organisationen och har varit överens om att vi inte kan ha det som under 2022. Då var det väldigt många som gick vidare från kvaldagarna. Detta gör också att vi kan få lite kortare tävlingsdagar och på så sätt spara lite på våra funktionärer.

Underlättar för sekretariatet

En satsning som ska förenkla arbetet under tävlingens gång är det nya speakertorn som byggts under vintern och våren.

– Det kommer att underlätta för de som jobbar i sekretariatet. Det blir också enklare för förarna då det finns ett lite större utrymme än tidigare för att hantera protester, säger Beatrice Ågren Karlsson.

Annons:

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt