Annons:

Tuffa kritiken inför matchen mot Västervik: "Beredda att ändra vår policy"

Både Västervik speedway och Lejonen vaskar om i sina lag inför mötet i Gislaved på tisdagen. Båda lagen har kört två matcher vardera, Lejonen har förlorat en match medan Västervik är obesegrat.

Annons:

Västervik har varken Bartosz Smektala eller Pawel Przedpelski med i laget utan tar bland annat in ryssduon Viktor Kulakov och Vadim Tarasenko. Smektala och Przedpelski körde in 13 poäng vardera hemma mot Masarna, å andra sidan är både Viktor och Vadim kompetenta ersättare och kommer att bli draghästar, ihop med Artem Laguta, mot Lejonen.

Fyra svenska förare i Lejonen

Lejonen tar in Robert Lambert och Rohan Tungate igen. Jaroslaw Hampel får vila.

Lejonen kommer till start med fyra svenska förare, inklusive sjundeföraren. Det är en fullt medveten satsning av lagledarna Anders Fröjd och Mikael Holmstrand.

– Vi kunde ha tagit in Nicolai Klindt eller Jaroslaw Hampel i stället för till exempel Mathias Thörnblom. Vi vill värna om de svenska förarna och ge dem chansen till tävlingar, men är det så att de övriga lagen inte bryr sig om sina svenska förare utan plockar in högsnittare från utlandet så är vi beredda att ändra vår policy. Det måste hända något radikalt, säger Anders Fröjd med skärpa.

Självklart kör Lejonen för att vara med och fajtas om SM-guldet.

– Men det finns gränser och tyvärr blir det våra svenska förare som får ta smällen, menar Fröjd.

Vi kör inte 30 kubikare

En relevant fråga i sammanhanget är om lagen i Sveriges högsta speedwayliga inte ska köra med det bästa de har tillgång till? Inte minst för publiken och sponsorernas skull.

– Det blir så per automatik, som det ser ut nu. Men igen, det blir våra svenska förare som får ta smällen, säger Fröjd.

I torsdags mötte Lejonen Dackarna hemma och då var startböjen riktigt dålig. Det snackades för ett antal år sedan om speedwaybanor som såg ut som en potatisåker. Och den startböjen Lejonen hade i torsdags såg ut som nyskördad inför midsommarsillen.

– Enligt uppgift så ska startböjen nu vara okej, men samtidigt är det inte 30 kubikare vi kör med, säger Anders Fröjd. 

Conny Blomander

Annons:

Gästskribent

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt