Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Längtar du till vintern?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Stenman: Här är våra (V)isioner för Vimmerby

Låt oss göra ett tankeexperiment. Vi bygger en mur mellan storstad och land. Inget får passera. Både stadsbor och landsbygdsbor får det sämre, men de som bor på landet kommer i alla fall ha saker som mat, elektricitet och toapapper.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Storstaden klarar sig inte utan landsbygd, medan det faktiskt, om än haltande, fungerar tvärtom. Det finns kraft på landsbygden! Och i Vimmerbys fall är hela kommunen landsbygd, även centralorten.

Ta tillvara på den kraften! – Grundstenar värda att bygga på är bland annat det faktum att folket räddade kvar skolorna och det jättefina arbete man gjort i hela kommunen med SLUS och Allas Vimmerby så långt.

Runt om i Sverige finns mängder av exempel på samhällen som genom att samlas och förverkliga sina idéer har fått bygden att blomstra.

Det finns idéer

Ingenstans har det skett med stöd från den egna kommunen i större utsträckning. Ofta har det skett i bara en ort per kommun. Tänk om vi ändrar på det? Tänk om vi skapar utveckling i alla orter i Vimmerby kommun? Samtidigt?

V i Vimmerby är övertygade om att det finns idéer som bara väntar på att förverkligas. I Tuna. I Rumskulla. I Gullringen. Ja, överallt i vår kommun. Det är idéer som ska få chans att bli verklighet!

Låt oss skapa Mötesplatser! Varje Mötesplats styr sig själv, arbetar med sina idéer utifrån sina förutsättningar. Kommunen ska finnas där med en utvecklare, en administrativ budget för varje Mötesplats och pengar att söka för olika små utvecklingsprojekt.

Ska finnas pengar att söka

Det kan vara en mässa i Amsterdam man vill besöka för att locka människor till bygden. Då ska det finnas pengar att söka. Det kan vara att man vill skapa en lokal bostadsförmedling, med lediga hus i trakten. Då ska det finnas pengar att söka. Det kan vara … Ja, massor av saker, som de boende på de enskilda orterna bäst är lämpade att komma på.

En Mötesplats kan arbeta med alla de insatspunkter som SLUS räknar upp, men koncentrerar sig troligen på några av dem. Därför kommer alla Mötesplatser att se olika ut, arbeta på olika vis, men i grund och botten vara samma koncept. Vare sig de finns i Djursdala eller i Bullerbyn.

De kan vara arbetsplatser. De kan arbeta för att människor ska flytta in och därigenom trygga skolans framtid. De kan skapa aktiviteter. De kan bli träffpunkter för människor i bygden. De kan verka för turism, för köptrogenhet i lokala företag och de kan jobba för att företag ska startas i bygden och mycket, mycket mer.

Vi kan på detta vis skapa ”utvecklingsavdelningar” överallt i kommunen! Om fem år ser vi en markant skillnad. Människor är tryggare, friskare, företag skapas, människor flyttar in, andra stannar kvar, det finns fler aktiviteter och känslan av delaktighet växer.

Sätter människor i arbete

Allt det låter förstås bra, men – kostar det inte något?

Jo, det gör det. För en miljon per år kan vi få allt det uppräknade och mer.

Genom att skapa Mötesplatser i hela kommunen ökar möjligheterna att skapa arbetstillfällen med växla försörjningsstöd och Extratjänster. Det sätter människor i arbete vilket förbättrar deras egen ekonomi och sänker kommunens kostnader, samtidigt som du får del av deras service.

En försiktig beräkning är att, med 10 mötesplatser med två eller tre anställda vardera, kan socialförvaltningen spara ca 2,5 miljoner per år!

Lägg där till de inkomster som kommer när människor flyttar in, eller stannar kvar. 10 fler invånare mer per år ger 0,5 miljoner första året, 1,0 det andra, 1,5 det tredje och så vidare.

Betalar sig själv

En satsning på Mötesplatser, på ett Vimmerby byggt från grunden, betalar sig själv. Till och med om vi inte hade några pengar att satsa skulle satsningen vara värd att göra!

Vänsterpartiet ska fortsätta verka för en satsning på Vimmerby kommun. En landsbygdsatsning värd namnet. Som enda parti har vi redan de här pengarna i våra budgetar sedan flera år. Nu tror vi att andra partier också tänker i samma banor. Det här är för bra för Vimmerby för att missa!

Ett Vimmerby byggt från grunden, där hela kommunen är med och skapar sin framtid!

Jens af Ekenstam Stenman, V i Vimmerby

FRÅGA

Håller du med?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

11 kommentarer

J 2018-03-16 08:16:21

Skulle vara lite intressant att veta vad de som inte håller med inte håller med om?

Vill de inte att kommunen ska få sänkta kostnader?
Vill de inte att kommunen ska få ökade inkomster?
Vill de inte att fler ska förverkliga sina goda idéer?
Vill de inte att fler ska få jobb?
Vill de inte att människor ska känna sig tryggare?
Vill de inte att det ska bli fler evenemang och aktiviteter?
Vill de inte trygga skolornas framtid?
Vill de inte ha fler företag?
Vill de inte att människor ska flytta till, eller bo kvar i, Vimmerby?
Vill de inte att människor ska få mer att säga till om där de bor?

Det vore intressant att få veta lite om varför i så fall?



Pokerface 2018-03-16 17:18:14

De vill inte ha höjd skatt. Det kommer som ett pris om man röstar på kommunister.
De som arbetar ska försörja ännu fler som inte arbetar. Hur tror du att det fungerar i längden? Ge det fem år till så har flera stora städer i Sverige kraschat ekonomiskt. Läs, Malmö, Göteborg...

esse non videri 2018-03-16 19:54:22

Jag gillar tanken, att värna det nära, att bygga från grunden, tillsammans. Ge och få tillbaka, det är det en investering handlar om. Bygg det nära starkt, så starkt att det ges utrymme att hjälpa och inkludera det fjärran. Gör det i rätt ordning och med rätt balans.

Man kan förvisso finansiera våra gemensamma lokala intressen med skatt, vilket i sig inte är något konstigt men det finns ytterligare vägar att finansiera din vision, som inga, eller väldigt få, politiker överhuvudtaget pratar om.

Om du Stenman som politiker vill att samhället du formar ska ha bästa möjliga förutsättningar för den tillväxt du pratar om, varför adresserar du då inte vårt ekonomiska system, våra affärsbankers ägarstruktur och deras privata vinster?

Varför börjar du inte där? Vet du vad jag menar? Vet någon politiker som läser det här vad jag menar? En regional fråga, ja, men budkaveln måste börja gå någonstans. Från en lokal röst, vidare till en lokal politiker och slutligen bli en adresserad politisk fråga. Först lokalt sedan regionalt.

Innan jag lägger röstsedeln i lådan är det upp till mig att fråga politiker som vill representera mig, vad jag går i god för? Vart står ni? Vart går mina pengar? Pengarna styr idag politikers lovande ord.

Frågor till våra politiker:
FRÅGA 1. Är det bara riksbanken som får skapa pengar?
FRÅGA 2. Hur skapas digitala pengar?

Svar fråga 1: Nej, även affärsbanker får skapa pengar (som står utanför demokratisk kontroll)
Svar fråga 2: Pengarna skapas hos affärsbankerna ur tomma luften med räntekostnader. (Man tar betalt för något man inte har, det är vi folket som betalar)

Så, Stenman, och andra politiker som läser, hur mycket finansiell belastning ska samhället ha och varför?

#skuldmättnad #finansielldiktatur #bankreform #ekonomiskdemokrati

J.K 2018-03-17 11:02:41

Pokerface: Vänsterpartiet föreslår varken här eller i sin kommunala budget höjd skatt. Vänligen avhåll dig från fake news.

Pokerface 2018-03-17 16:40:04

Till J.K.

Vänsterpartiet har alltid handlat om höjd skatt. Kan du inte ditt eget partis manifest? Sjöstedt är pigg på att höja skatterna på allt. varför skulle ni agera annorlunda lokalt? Om ni inte föreslår det i en budget så kommer det att dyka upp i nästa. Vimmerby har redan länets högsta skattetryck. Allt går inte att lösa med utopi.

esse non videri 2018-03-17 19:01:23

Sluta dividera om skatten, sätt fokus på en bankreform i stället.

Schweiz folkomröstar om rätten att skapa pengar ur luft
”Möjligheten att ta ränta på pengar man inte har är naturligtvis en mycket god affär för bankerna och deras ägare. Förutom den rent moraliska aspekten finns det också många praktiska problem med systemet som kritikerna lyft fram. Bland annat ger det upphov till inflation, instabilitet och spekulationsekonomi, och inte minst ger det bankirerna stor makt. En stor del av makten över den globala ekonomin hamnar på så vis hos aktörer som kan styra bakom kulisserna utan att behöva ansvara inför någon.

Om det schweiziska förslaget går igenom måste privatbankerna återgå till att vara förmedlare snarare än skapare av pengar, genom att de inte kan låna ut några andra pengar än de som finns sparade i banken. Förespråkarna pekar på flera fördelar: De förtjänster som penningskapande ger upphov till skulle gå till staten och medborgarna istället för till den internationella bankeliten, statsskulden skulle bli ett minne blott, och de privata skulderna skulle minska.

J.K 2018-03-17 21:19:49

Pokerface: Du kan inte kommentera förslaget som presenteras istället för att delge dina politiska missuppfattningar?

Bo Carlsson-nivå på din argumentation.

Peter Fjllgård 2018-03-18 14:09:48

Det är komiskt med åsikter om vem som höjer skatter! Vimmerby kommun högerstyrt av M och C och de är ju de som höjt skatten!

esse non videri 2018-03-18 20:08:40

Sluta dividera om skatten!
Ta tag i det som gör verklig skillnad i stället. Varför ska jag rösta på V när de sitter i samma knä som M och C? Jag bryr mig inte om vem som höjer skatten när den som höjer styrs av samma uppdragsgivare. Det spelar ingen roll vilket parti som styr när inget parti adresserar rätt frågor. Ser ni inte själva att ni är brickor i ett större spel? En fasad som finns där för att bevara ett system, inte förändra det? Vad behöver ni för att se och förstå? Läs på! Sitter ni bra som ni gör eller vad är det? Är det makten i sig som är målet, att få sitta vid det politiska rodret i 4 år, kanske göra politisk karriär, eller är det förändring på riktigt ni vill uppnå?

Adressera då rätt frågor.

#skuldmättnad #finansielldiktatur #bankreform #ekonomiskdemokrati

Jens 2018-03-19 07:07:00

Esse:

En bank och valutareform är i och för sig intressant.

Men den har - faktiskt - väldigt lite att göra med att bygga ett samhälle från grunden, där människor bor genom att göra det lättare för dem att förverkliga sina egna, lokala, idéer.

Annars, om man inte vill stötta bankerna och nuvarande penningsystem är det ruskigt enkelt.
Låna inte pengar!

Spara istället ihop till det du vill ha.
Då kan banken inte "skapa" pengarna ur tom luft.

Jag hoppas att du som brinner för frågan har insikten nog att inte låna?
I så fall är vi två!
Det är ju - trots allt - bättre att GÖRA saker än att bara ropa högljutt om dem.

Hoppas vi blir fler!

Det du förlorar är att du inte kan använda den där saken du vill ha NU.
Du måste vänta på den.
Det valet kan var och en göra.
Möjligen med undantag för utbildning.
En bostad går alldeles utmärkt att spara ihop till i förväg - OM man väljer en bostad på landet där de är rejält billigare än i stan.

Återigen - Ett samhälle byggt från grunden kan vara betydligt MINDRE beroende av banker.


Pokerface - När man kommenterar ett inlägg hör det till kutym att kommentera det som står i inlägget, inte göra egna hittepåsaker.

Vad tycker du - konkret - är dåligt med förslaget?

Ett förslag som sätter fler i arbete (Som du efterlyser)? Ett förslag som sparar på kommunens totala utgifter? Ett förslag som på sikt ökar kommunens inkomster?

Varje detalj som gör förslaget bättre är mer än välkommen!



esse non videri 2018-03-29 17:52:30

Privat skuldsättning är bara en del i sammanhanget. Kommunernas tillväxt och utveckling finansieras med lån, det gäller även för privata företag. Utan lån får du ingen tillväxt och därmed ingen samhällsutveckling. Det torde vara allmänt känt.

”Den offentliga sektorn har ju stora investeringsbehov för att möta krav och göra nödvändiga upprustningar. Kapitalinjektioner behövs till äldreomsorgen, skolan, sjukvården, bostäder och inte minst infrastrukturen. 
Behoven är så omfattande att det inte går att lösa allt med höjda skatter. Expansiva kommuner och landsting kommer därför att skuldsätta sig ännu högre via det gemensamt ägda bolaget Kommuninvest, affärsbanker och utländska långivare.

• Åren 2009–2012 ökade kommunsektorns totala skulder från 360 till 470 miljarder kronor. Upplånat kapital avsett för kärnverksamheten och de kommunala bolagen (energi, allmännyttan med mera).
• Med nuvarande ökningstakt kommer kommunernas skulder att stiga till nästan 530 miljarder 2015. 

Vid 2–3 procents ränta kostar kommunernas upplåning runt 10–12 miljarder per år. Det betyder att skattepengar ”försvinner” till svenska och utländska långivare. Har vi en debatt om detta växande skuldberg, som närmar sig 14 procent av BNP? Nej. Vad skulle hända om dagens låga räntor ökar kraftigt?

I brist på perspektiv och proportioner ältas i stället ”vinsterna i välfärden”, som är mindre än kommunernas lånekostnader. I fjol köpte våra kommuner in välfärdstjänster för drygt 100 miljarder, varav de privata bolagens vinstutdelningar kan uppskattas till 1–2 miljarder. Kommunerna betalade alltså samtidigt ut 5–10 gånger mer till sina långivare i form av ränta (vinst) på lånen avsedda för välfärden.”

Så, Jens. En bankreform har - faktiskt - väldigt mycket att göra med att bygga ett samhälle från grunden.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion